Romahtamisvaarassa olevan Myllysillan voi Heikkilän mukaan korvata uudella teräsrakenteisella jopa kolmessa kuukaudessa tilauksen tekemisestä. Nyt liikenteeltä suljettu silta on välittänyt 25 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Heikkilä laskee, että sillan suunnitteluun menisi 1-2 kuukautta ja itse rakentamiseen kaksi kuukautta.
Myös STX:n toimitusjohtaja Martin Landtman on ilmoittanut telakan kiinnostuksesta toteuttaa siltaprojekti. Landtman on kertonut julkisuuteen, että asiasta on ollut jo jonkinasteisia kontakteja Turun kaupungin suuntaan.
Turun päättäjät eivät ole vielä ratkaisseet, korjataanko vai puretaanko nykyinen betonisilta. Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Jukka Mikkola liputtaa purkamisen puolesta. Sillan suunnittelija professori Matti Ollila uskoo, että kaunispiirteinen silta voidaan vielä kunnostaa.
Terässiltoja maailmalla riittää
– Maailmallahan on paljon terässiltoja. Kyllä teräksestä saa yhtä nätin kuin nykyinen siltakin, Heikkilä arvioi.
Heikkilän mukaan teräsrakenteinen silta voi olla betonista varmempi ratkaisu. Betoninen Myllysilta retkahti keskikohdaltaan noin metrin alaspäin viikonvaihteen ja maanantain aikana.
Alustavien arvioiden mukaan uuden sillan rakentamiskustannuksiksi on pistetty haarukkaan viidestä kymmeneen miljoonaan euroa. Suuremmissa valtuustoryhmissä ei haluta toistaiseksi ottaa kantaa, korjataanko nykyinen silta vai rakennetaanko uusi. Poliitikot odottavat geodeetikoiden teknistä lausuntoa asiasta.
Sillan korjaaminen näyttää kuitenkin aikaa vievämmältä vaihtoehdolta kuin uuden rakentaminen STX:llä.
Kappaleina telakalta paikalle
Heikkilä ei näe teknisenä ongelmana rakentaa silta telakalla. Se voitaisiin tuoda STX:n Pernon telakalta meritse
esimerkiksi kahdessa osassa tai maateitse useampana modulina.
Telakan pääluottamusmies Jari Aalto pitää selvänä, että STX:llä on valmiudet suunnitella ja rakentaa silta Turkuun. Heikkilä muistelee Turun telakalla olleen siltaprojekteja Wärtsilä Meriteollisuuden aikaan.
Heikkilän mukaan itse siltarakenteen valmistaminen telakalla ei tuota ongelmia. Vaikeuksia voi tulla eteen sillan tukemisessa päistään. Myllysillan vajoamisen syynä on pidetty Aurajoen jäiden painetta jokirantoja vastaan.
Työllistävä vaikutus vähäinen
Heikkilä arvioi siltaprojektin työllistävän telakalla 60-70 henkeä, korkeintaan sata, muutaman kuukauden ajaksi. Heikkilän mukaan tämäkin on tarpeen.
STX irtisanoi vuodenvaihteessa 430 henkeä. Maanantaina jättämässään valtuustoaloitteessa Heikkilä muistuttaa, että ottamalla tilauksen STX:ltä Turku saa kipeästi tarvitsemiaan veroeuroja.
– Kapasiteettia on rakentaa hyvinkin kireällä aikataululla vankkarakenteinen terässilta, Heikkilä sanoo aloitteessaan.
STX on etsinyt muualtakin Suomesta siltakohteita tehtäväkseen.