Kateus vie vanhan sanonnan mukaan kalatkin vedestä. Kilpailijoiden kateus on viemässä nyt ison kalan, tulkitsee vielä huhtikuun loppuun Yleisradion toimitusjohtajana toimiva Mikael Jungner julkisen palvelun mediayhtiötä vastaan suunnattua kampanjointia.
– Yleisradiolla menee joidenkin mielestä liian hyvin. Talous on saatu kovin ponnistuksin vankkaan tasapainoon.
Kun Jungner aloitti viisivuotiskautensa toimitusjohtajana, Yle teki tappiota 50 miljoonaa euroa. Vuonna 2008 yhtiön pää nousi pinnalle ja tilinpäätös näytti 700 000 euroa voittoa. Viime vuonna liikevoitto nousi 1,9 miljoonaan.
Ylen kanavat ovat esimerkiksi Taloustutkimuksen ja Markkinointi & mainonnan bränditutkimuksen mukaan maan arvostetuimpia. Netissä Ylen Elävä arkisto ja YLE Areena ovat valloittaneet vankan aseman.
– Meidän yleisösuhteemme on jopa vahvistunut. Varsinkin uudessa mediassa Ylen strategia on osunut niin nappiin kuin olla voi, Jungner kehuu.
Hänen mukaansa Yle sijoittaa noin 15 miljoonaa euroa vuodessa nettipalveluihin. Sillä rahalla Yle on noussut Suomen arvostetuimmaksi nettibrändiksi.
Erityisen ylpeä Jungner on siitä, että Yle nousi vuoden 2010 Paras työpaikka -listauksessa viidennelle sijalle suurten organisaatioiden sarjassa.
Vääriä pelkoja
– Ylen menestys on pelästyttänyt kilpailijat ja ne ovat saaneet mukaan myös osan poliittisista päättäjistä.
Kilpailijat arvostelevat julkisen palvelun mediayhtiötä siitä, että yhteiskunnan tuen suojista Yle syö kaupallisen median leipää.
– Se on väärä pelko. Median käyttö muodostaa kokonaisuuden, aivan erityisesti uusissa medioissa. Jos siellä on hyvä tarjonta, kiinnostus ja markkina kasvavat myös uusille palveluille.
Ylen tarjonta netissä vetää Jungnerin mukaan käyttäjiä verkkopalveluihin ja samalla heistä tulee myös kaupallisten mediakonsernien sisältöjen käyttäjiä.