Viikkolehden haastattelemien rautatieliikenteen vaikuttajien mukaan VR:n talviongelmissa vikaa on mukaansa ollut sekä olosuhteissa, liikennöijän toimissa että valtion politiikassa.
– On taidettu tuudittautua siihen, ettei täällä niin kovia talvia enää ole, arvelee Suomen Rautatiematkustajat -yhdistyksen puheenjohtaja Kalevi Kämäräinen.
VR on luottanut liikaa tekniikkaan ja hakenut sen kautta henkilöstösäästöjä, kritisoi tiedotussihteeri Maarit Uusikumpu Rautatieläisten liitosta.
Pääväylilläkin on nopeus- ja painorajoituksia. Se on kestämätön tilanne.Ruotsi kelpaa Suomelle malliksi.
– Henkilöstömäärät pitää tarkistaa tämän talven perusteella, hän vaatii.
Valtion politiikassa ja rahoituksessa ensisijaista olisi, että radat saataisiin parempaan kuntoon. Tätä korostavat sekä Kämäräinen, Uusikumpu että kansanedustaja Martti Korhonen (vas.), joka on eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja.
Korhosen mukaan radanpitoa on viime vuosina jatkuvasti aliresurssoitu, ja perusväylänpidossa ylipäänsäkin on 200 miljoonan euron vuosittainen aukko.
Rautatieliikenteen tilaan perehdytään laajasti Viikkolehdessä 19. maaliskuuta.