Ammattikoulutuksen suosio kasvaa, mutta monin paikoin on vaikea saada päteviä opettajia. Varsinkin liikennealan ja tietotekniikan pätevistä opettajista on pulaa.
Opetusministeriön työryhmä esittää, että pulaa helpotettaisiin laskemalla kauttaaltaan ammatillisten opettajien pätevyysvaatimuksia. Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n mukaan se vaarantaisi ammattikoulutuksen tason.
– Työnantajapuolella kunnissa ja kuntayhtymissä halu laskea kelpoisuustasoa on aika iso, vaikka ongelmat voitaisiin hoitaa kuntoon lisäkoulutuksella, OAJ:n erityisasiantuntija Merja-Leena Isomursu sanoo.
Kelpoisuusvaatimusten laskeminen johtaisi hänen mukaansa pahimmillaan siihen, että ”hyvä mies kadulta” olisi kelvollinen opettamaan ammattikoululaisia. Tason lasku tulisi tietysti kunnille halvemmaksi, sillä epäpäteville voi maksaa vähemmän.
Opettajien ammattiliitossa pelätään, että pätevyysvaatimuksien löystyminen rapauttaisi vähitellen ammattikoulutuksen.
– Pikemminkin pitäisi lisätä opiskelijapaikkoja ammatillisiin opettajankorkeakouluihin, jotta työssä olevat opettajat saataisiin kelpoisiksi, Isomursu esittää.
Työkokemus kunnossa, ammattipätevyys ei aina
Ammatilliseen opettajankoulutukseen voi hakea vähintään kolme vuotta ammatissa toiminut ja alan tutkinnon suorittanut henkilö. Opettajakoulutuksen hankkineet kelpaavat muillekin työmarkkinoille.
Kaikkiaan ammattikoulujen opettajista 72 prosenttia täyttää kelpoisuusvaatimukset. Rehtorit ja lehtorit täyttävät pätevyysvaatimukset, mutta vain hieman yli puolet päätoimisista tuntiopettajista.
Puuttuvia opettajantaitoja on paikattu esimerkiksi Jyväskylässä räätälöimällä ammattikoulun opettajille opettajankoulutusta työn oheen.
Osalla ammattikoulujen opettajista puuttui myös tehtävään vaadittava ammattitutkinto tai oppimäärä, käy ilmi opetushallituksen vuoden 2008 tilastosta. Työkokemus oli pääsääntöisesti kunnossa.
”Työkokemus pitäisi päivittää säännöllisesti”
Suomen ammattiin opiskelevien liiton SAKKI ry:n puheenjohtaja Susanna Haapalainen painottaa, että tärkeintä olisi pitää huoli ammatillisten opettajien vahvasta työelämäkokemuksesta ja asianmukaisesta tutkinnosta.
– Sitten tulevat pedagogiset taidot, että opettaja pystyy opettamaan nuoria ihmisiä.
Haapalainen sanoo, että osalla opettajista kokemus työelämästä on kymmenien vuosien takaa.
– Työelämä muuttuu nopeasti, teknologian puolella laitteet ja menetelmät vaihtuvat koko ajan. Opettajat tarvitsevat täydennyskoulutusta ja säännöllisiä työelämäjaksoja. Samalla oppilaitoksen kontaktit työelämään paranevat.