Suomen Rautatiematkustajat -yhdistys vetoaa avoimella kirjeellä liikenneministeri Anu Vehviläiseen (kesk.) sisämaan yöjunayhteyksien palauttamiseksi. Liikenneministeriön työryhmä totesi viime perjantaina luovuttamassaan selvityksessä, ettei itäisen Suomen yöjunien palauttaminen olisi taloudellisesti kannattavaa.
Selvityksen mukaan ne eivät ole myöskään peruspalveluihin kuuluvaa liikennettä, jollaista liikenne- ja viestintäministeriö ostaa. Siksi palautus vaatisi kokonaan uusien rahoitusmuotojen kehittämistä esimerkiksi alue- ja elinkeinopoliittisin perustein.
Rautatiematkustajat kiistää uusien rahoitusmuotojen tarpeen. Yhdistys siteeraa VR:n omistajaohjausta koskevaa, 15.6.2009 päivättyä asiakirjaa, joka on julistettu salaiseksi VR:n liikesalaisuuksiin vedoten. Myös Kansan Uutiset on saanut asiakirjan haltuunsa.
Asiakirjan mukaan raideliikenteen oston tulee pohjautua elinkeinoelämän ja matkustajien tarpeisiin ”varsinkin, jos sillä mahdollistetaan pysyvän taloudellisen aktiviteetin ja työllisyyden luomista ja kehittämistä”.
Asiakirjassa todetaan, että ostoliikenteen lisäksi ministeriö voi edellyttää VR:ää liikennöimään myös kannattamatonta liikennettä julkisen palvelun velvoitteen nojalla yksinoikeuden vastineeksi.
Maakuntien yritykset kärsivät
Työryhmän selvityksessä yöjunayhteyksillä myönnettiin olevan taloudellista merkitystä muun muassa matkailun ja teollisuuden sekä yliopistojen kannalta.
Rautatiematkustajien lisäksi selvityksen kielteisiä johtopäätöksiä ovat arvostelleet Kainuun, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Varsinais-Suomen maakunnat. Pohjois-Karjalan liitossa yöjunayhteyksien puuttumisen on laskettu aiheuttavan vuosittain satojentuhansien eurojen lisäkustannukset alueen yrityksille.
Selvityksen päätelmistä huolimatta liikenneministeri Vehviläinen on luvannut käydä VR:n kanssa jatkokeskusteluja yöjunista vielä tämän kevään aikana.
Matka-ajat päiväjunilla yhä pitkiä
Yöjunaliikenne lopetettiin syksyllä 2006 reiteillä Turku–Joensuu ja Helsinki–Kuopio–Oulu, kun päiväjunien matka-ajat Helsingistä Itä-Suomeen lyhenivät Helsinki–Lahti-oikoradan valmistumisen myötä.
Silti matka Helsingistä Kajaaniin vie nopeimmillaankin miltei kuusi tuntia, Joensuuhun vajaat neljä ja puoli sekä Kuopioon neljä. Turusta Joensuuhun matkaa joutuu taittamaan lähemmäs seitsemän tuntia.
Pohjois-Karjalan maakuntaliiton mukaan päiväjunat olisivat toimiva vaihtoehto yöjunille vasta, jos matka-aika olisi noin kolme tuntia.