Olutliitto arvostelee Alkoa huonoista olutvalikoimista ja jäykästä ostopolitiikasta.
– Alko ei huolehdi oluttarjonnasta sen enempää maantieteellisesti kuin laadullisestikaan, liitto jyrähtää.
Alko väittää, että sen valikoimiin kuuluu yli 160 olutta, mutta tätä määrää liitto ei löytänyt yhdestäkään tarkastamastaan 67 myymälästä. Lukuisissa liikkeissä olutvalikoima rajoittuu muutamaan kymmeneen merkkiin. Kirkkaiden viinojen ja hanaviinien valinnanvara on oluita suurempi.
Prosenttiraja keinotekoinen
Koska päivittäistavarakaupan oluiden alkoholipitoisuus on rajattu korkeintaan 4,7 prosenttiin ja vahvempien Alkossa myytävien oluiden valikoima on puutteellinen, ei Olutliiton mukaan kattavaa tarjontaa todellisuudessa ole.
– Näin Alko syyllistyy todellisuudessa yhden tuoteryhmän, oluen, syrjimiseen. Tämä on EU:n perusteiden vastaista, sanoo Olutliiton puheenjohtaja Jari Vaara.
Liitto arvostelee Alkon ostopolitiikkaa jäykäksi, mikä näkyy vähäisenä kotimaisten pienpanimoiden oluttarjontana
– Jos pienpanimo ei saa tuotettaan Alkon hyllylle tai ravintolamyyntiin, se ei yksinkertaisesti voi valmistaa yli 4,7-prosenttisia oluita. Tämä rajoittaa yksittäisen panimon tarjontaa ja elinkeinotoimintaa, liitto toteaa.
– Suurten panimoiden oluet tulevat näytille ripeästi, mutta pienpanimoiden uutuudet, sahdista puhumattakaan, ovat vain satunnaisesti saatavina.
Tietämys harrastuneisuuden varassa
Vaikka Alko mainostaa kouluttavansa myyjiään jatkuvasti, liiton mukaan heidän oluttietämyksensä on oman harrastuneisuuden varassa. Myyjien palveluasenteissa ei ongelmia havaittu.
Olutliitto vaatii Alkoa laittamaan olutvalikoimansa valtakunnallisesti kuntoon. Vaihtoehtoisesti tulisi harkita, onko keinotekoinen 4,7 prosentin raja millään tavalla nykypäivää.
– Jos Alko ei ota vastuuta oikeudenmukaisesta tarjonnasta, niin annettakoon vastuu muulle kaupalle, Vaara esittää.
Tehdyssä kuluttajakyselyssä vain viidennes vastaajista piti Alkon olutvalikoimaa hyvänä. Arvosana vaihtelivat suuresti paikkakunnan Alkon olutvalikoiman mukaan, joka vaihteli 20•sta 150:aan merkkiin. Kyselyn kohteena olivat olutseurat ja oluenharrastajat.
Oluet piilotettu
Oluen syrjiminen näkyy myös tuotteiden sijoittelussa Alkon myymälöissä. Myyvimmillä paikoilla komeilevat viinat, viinit ja väkevöitetyt viinit. Oluet on liiton mukaan tavallisesti piilotettu nurkkaan.
Olutliitto on valtakunnallinen, riippumaton oluen kuluttajien ja harrastajien etujärjestö. Sen tarkoituksena on puolustaa oluen kuluttajien oikeuksia ja vaalia olutkulttuuria.
26 jäsenjärjestön kautta liittoon kuuluu lähes 2 000 jäsentä. Järjestö Kuuluu Euroopan Oluenkuluttajien Unioniin (European Bier Consimer´s Union), jossa toimii yli 125 000 jäsentä.