KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Ulkomaat

Talousveturi Kiina kiitää luotijunilla

Juuri käyttöön otettu uusin luotijuna CRH2 380A esitteillä Shanghain maailmannäyttelyssä. Juna ryhtyi syyskuun lopussa ajamaan Nanjingin ja Shanghain välisellä rataosuudella.

Juuri käyttöön otettu uusin luotijuna CRH2 380A esitteillä Shanghain maailmannäyttelyssä. Juna ryhtyi syyskuun lopussa ajamaan Nanjingin ja Shanghain välisellä rataosuudella. Kuva: Alancrh

Suurnopeusjunat eivät vastaa tavallisten kiinalaisten tarpeita, arvostelijat sanovat.

IPS/Mitch Moxley
10.10.2010 11.10

Schwarzenegger innostui

Yhdysvaltain Kalifornian osavaltion kuvernööri Arnold Schwarzenegger tutustui hiljan Kiinan luotijuniin etsiessään rahoitusta oman alueensa vastaavalle hankkeelle.

Hän vaikuttui näkemästään ja sanoi toivovansa, että Kiina osallistuu Kalifornian ratahankkeen tarjouskilpailuun.

Hanke kiinnostaa monia maita, mutta asiantuntijat pitävät Kiinan mahdollisuuksia hyvinä, koska sen pankit selvisivät finanssikriisistä vähin vaurioin. (IPS)

Kiina aikoo kasvattaa huimasti nopeiden junayhteyksien verkostoaan, joka on jo nyt maailman laajin. Hanketta myös moititaan, koska vain rikkailla on varaa matkustaa luotijunilla.

Kiinalla on nopeita ratoja nyt 6 900 kilometriä, ja verkosto aiotaan venyttää 23 000 kilometriin vuonna 2020.

Kuluvana vuonna Kiina on investoinut raideliikenteeseen 58 miljardia euroa eli yli Suomen valtion vuosibudjetin verran. Samalla työllistettiin kuusi miljoonaa henkeä.

Vauraita rannikkokaupunkeja yhdistetään maan sisäosiin, mutta haaveena on myös kiskoyhteys Aasian halki Eurooppaan.

Kiinassa on nyt kovimpia eli 350 kilometrin tuntinopeuksia kestäviä ratoja pari tuhatta kilometriä. Yli tuhannen kilometrin taival Wuhanista Guangzhouhun taittuu kolmessa tunnissa.

Pekingistä viilettää Tianjiniin puolessa tunnissa.

Kansantuote kasvaa

– Rakentaminen vauhdittaa myös energia-, teräs- ja sementtiteollisuuden kehitystä. Jokainen ratoihin sijoitettu yuan kasvattaa kansantuotetta 5,7 yuanilla, Dalianin Jiatong-yliopiston tekniikan osaston johtaja Wang Shengwu tähdentää.

Kiinan kumppaneita suurnopeusjunien hankinnassa ovat olleet Siemens, Alstom ja japanilainen Shinkansen.

Kiinalaiset myös vievät omaa osaamistaan. He ovat mukana Venezuelan ja Turkin ratahankkeissa ja menossa Burmaan sekä Saudi-Arabiaan, jonne tulee luotijunayhteys Mekan ja Medinan välille.

Lehtitietojen mukaan Kiinan ratahankkeet ulottuvat 17 maahan. Yunnanin maakunnan pääkaupungista Kunmingista aiotaan vetää kiskot Singaporeen.

Uusi silkkitie -niminen ratahanke alkaa Xinjiangin autonomisen uiguurialueen pääkaupungista Urumqista ja jatkuu Kazakstanin, Uzbekistanin ja Turkmenistanin kautta aina Saksaan asti.

”Virheinvestointi”

Pekingin Jiatong-yliopiston professori Zhao Jian pitää suurnopeusjunia virheinvestointina Kiinalle. Hänen mukaansa 1,3 miljardin asukkaan maalla olisi paljon kovempi tarve parantaa normaaleja matkustaja- ja tavarajunayhteyksiä.

Zhaon mukaan tavallisilla kiinalaisilla ei ole varaa reissata luotijunilla, joten se jää rikkaiden huviksi. Hän epäilee myös, ettei Kiinan tekninen tietämys riitä nopeiden yhteyksien ylläpitämiseen.

– Kiina on yhä kaukana ulkomaiden kehittyneimmästä rautatieteknologiasta, Zhao sanoo.

Junaliikenteen kehitys on ajanut Kiinan kotimaan lentoja hoitavia yhtiöitä ahtaalle. Jotkut ovat laskeneet luotijunien kanssa kilpailevien reittiensä hintoja jopa 80 prosenttia, ja toisia linjoja on lakkautettu.

Schwarzenegger innostui

Yhdysvaltain Kalifornian osavaltion kuvernööri Arnold Schwarzenegger tutustui hiljan Kiinan luotijuniin etsiessään rahoitusta oman alueensa vastaavalle hankkeelle.

Hän vaikuttui näkemästään ja sanoi toivovansa, että Kiina osallistuu Kalifornian ratahankkeen tarjouskilpailuun.

Hanke kiinnostaa monia maita, mutta asiantuntijat pitävät Kiinan mahdollisuuksia hyvinä, koska sen pankit selvisivät finanssikriisistä vähin vaurioin. (IPS)

ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Kulkukoirat kuuluvat Intian ja naapurimaiden katukuvaan.

Intian kulkukoirien oikeudet korkeimmassa oikeudessa

Pakolaiset antoivat oman panoksensa Shirika-suunnitelmaan sidosryhmien tapaamisessa Nakurussa helmikuussa 2025.

Pakolaisleireistä halutaan siirtokuntia, pakolaisista kenialaisia

Papua-Uudessa-Guineassa yritetään nostaa syntyneiden lasten rekisteröimistä mahdollisuudella hoitaa rekisteröinti älypuhelimella. Syntymätodistus suojaa lasta hyväksikäytöltä.

Miljoonat lapset jäävät vaille syntymätodistusta

Verenpainetta mitataan Intian Mannin kaupungin terveysasemalla.

Intian köyhätkin alkavat sairastua elintasosairauksiin

Uusimmat

Keskustelu ensi vuoden budjettiesityksestä käy jo kuumana vaikka lähetekeskustelu alkaa vasta huomenna.

Hallitus jatkaa sosiaaliturvan leikkauksia ensi vuoden budjetissa – kymmeniä tuhansia suomalaisia köyhyyteen, vasemmistoliiton Minja Koskela sanoo

Veikka Lahtinen

He eivät koskaan halunneet keskustella kanssamme

Mediatutkimus: Enää kuusi prosenttia suomalaisista lukee sanomalehden vain painettuna

Onko Suomen vasemmisto yhtä kasvuaddiktoitunutta kuin oikeisto?

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

 
02

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

 
03

Minja Koskela: ”Tulevaisuuden metsäteollisuutta ei rakenneta sellun varaan”

 
04

Kansanedustaja arvioi Orpon puheita: ”Kaukana todellisuudesta ja loukkaavaa”

 
05

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Murhatutkinta sivuroolissa Hélène Gullbergin lumoavassa dekkarissa Suojatti

21.09.2025

Asunnottomuus kasvaa ensi kertaa yli kymmeneen vuoteen, vasemmistoliitolta viiden kohdan korjauspaketti

21.09.2025

Ilveksen kynnet on hajanainen, koska edes Karin Smirnoff ei voi välttää kolmiosaisen dekkarisarjan keskimmäisen osan ongelmaa

20.09.2025

”Hallitus haluaa laittaa työntekijät kuriin ja nuhteeseen” – IAU sai ensimmäiset uuden lain mukaiset lakkosakot

19.09.2025

Minja Koskela: Hallitus on toimintakyvytön kansanmurhan edessä – välikysymys Palestiinan tunnustamisesta

19.09.2025

Kansanedustaja arvioi Orpon puheita: ”Kaukana todellisuudesta ja loukkaavaa”

19.09.2025

Postin listautuminen pörssiin vaarantaisi paitsi työpaikat, myös huoltovarmuuden, varoittaa Furuholm

19.09.2025

Pitääkö koko yhteiskunnan hypätä joka kerta, kun persut provosoivat, Koskela kommentoi keskustelua maahanmuuttajien toimeentulotuesta

19.09.2025

IS: Lisää keppiä työttömille ensi vuonna

19.09.2025

Suomalaiset teatterit lukevat gazalaisten lasten kertomuksia tänään perjantaina

19.09.2025

Pääministerillä eikä ulkoministerillä ollut aikaa – ”Kielii hallituksen prioriteeteistä”

19.09.2025

Kysymys Palestiinan tunnustamisesta kuumensi kyselytuntia – vasemmistoliitolla 35000 suomalaisen allekirjoittama vetoomus

18.09.2025

Rönni-Sällinen leikkausten vaikutuksista palvelualojen työntekijöihin: ”Sitten ei osteta lääkkeitä tai talvikenkiä tai tingitään ruoasta”

18.09.2025

Perussuomalaiset uhosi julkisuudessa ilmastopolitiikasta, taipui hiljaa hallituksessa ja eduskunnassa

18.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään