KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Näkökulma

Ovet auki itään

Aimo Ruusunen
2.10.2011 13.32

Vastaitsenäistyneen Suomen sivistyneistö vaati ikkunoita auki Eurooppaan. Samalla availtiin oviakin, joiden suhteen syntyi aivan uusi tilanne 67 vuotta sitten: henkilö- ja tavaraliikenne kasvoi niin länteen kuin itään.

Sittemmin on opeteltu, miten Euroopan kanssa eletään uudella tavalla. On katseltu ikkunoista ja kuljettu ovista.

Neuvostokaupan vuosina idän liikenteestä hyötyi ainakin Suomi, mutta Neuvostoliiton hajoamisen tuomaa uutta tilannetta ei vielä täysin tiedosteta. Vaikka Venäjä on suuri kauppakumppani ja vaikka transitoliikenne on erittäin suurta, ovia ei osata avata kunnolla. Niin asenteissa kuin infrastruktuurissa on parannettavaa.

ILMOITUS
ILMOITUS
Tavarapuolella saranat ovat ruosteessa.

Hyviäkin esimerkkejä löytyy: suomalainen ja venäläinen rautatieyhtiö saivat Helsingin ja Pietarin välisen nopean yhteyden toimimaan. Matkustajaliikenne sujuu myös laivalla ja lentokoneella kahden pohjoisen pääkaupungin välillä.

Tavarapuolella saranat ovat ruosteessa. Olemme päivitelleet hyvin pitkään massiivisia rekkajonoja, mutta tehneet asian hyväksi aika vähän. Emmekö ymmärrä, että kauttakulkuliikenteen sujuvuus on kaikkien etu?

Jälkiviisaasti sanoen valtatie 7:n loppupää olisi pitänyt laittaa uusiksi 15–20 vuotta sitten. Tavaraa tulisi saada enemmän kiskoille ja autoliikenteen raja-asemat virtaviivaistaa.

Nyt valtion budjetin rakentaminen on sellaisissa raameissa, että ratkaisut siirtynevät edelleen. Liikenne itään ja idästä kuitenkin lisääntyy. Asialle pitää tehdä jotakin. Tarvitaan varmasti myös yksityistä pääomaa.

Pullonkaula on myös rautateillä. Sen nimi Suomen puolella on Vainikkala. Kiskoja pitkin voisi kulkea transitoa paljon enemmän, jos olisi kiskoja joita pitkin kulkea.

Yksi idea, jonka takana on tahoja muun muassa Pohjanmaalta, Itä-Suomesta, Ruotsista ja Norjasta, on rakentaa rautatie Parikkalan ja Karjalan Elisenvaaran välille. Kahden maan rautateiden välillä on tässä kohdin vain 27 kilometrin etäisyys.

Tällainen rautatie ja muu pullonkaulojen poistaminen ei olisi hyödyksi vain naapurille. Se olisi hyödyksi myös Suomen ja muiden pohjoismaiden viennille, joka suuntautuu paitsi Venäjälle vieläkin pidemmälle: Aasiaan ja kehittyvään Kiinaan.

Venäjän puolella tehdään jo. Tänä vuonna alkaa uuden rataosuuden rakentaminen Vuoksen pohjoispuolelle. Imatran raja-asema voidaan lähivuosina avata muullekin kuin puun tuonnille. Alueella rakennetaan myös uutta moottoritietä. Suomalaisten kannattaa pysyä tässä kyydissä mukana.

Kuukauden kuluttua Suomen ja Venäjän länsiosan välillä on 2 tunnin aikaero. Järjetön tilanne. Itäisessä Euroopassa, nämä alueet ja Baltia mukaan lukien, kannattaisi pitää kaikki kellot yhdessä ja samassa ajassa. Siitä saataisiin hyötyä ilman kustannuksia.

 Kirjoittaja on Satakunnan Työn päätoimittaja.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Antti Yrjönen

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

Veikka Lahtinen

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

Veikka Lahtinen

Zohran Mamdani ei ole suomalainen vihreä eikä sosiaalidemokraatti

Veikka Lahtinen

Velkajarru pohjassa päin seinää

Uusimmat

Kai Hirvasnoro / Tuula Kärki / Emilia Männynväli

Toimituksen vuodenvaihteen kulttuurisuositukset – dekkareita, katutaidetta ja kansallisen itseymmärryksen kulmakivi

Tuula-Maria Ahonen on koristellut kotipihansa roskiksen.

Roska päivässä muuttaa yhä maailmaa

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 
04

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

 
05

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

19.12.2025

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

18.12.2025

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään