Työllisyyspalveluiden, kuntien sosiaalipalveluiden ja terveydenhoidon yhteistyötä pitää edelleen tehostaa, koska jokaisen työikäisen oikeus osallistua työelämään ei toteudu.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) johtaman ASKEL-hankkeen loppuraportissa todetaan, että pitkäaikaistyöttömien työllistämisessä tarvitaan verkostoyhteistyötä ja henkilökohtaista apua.
Raportin mukaan viranomaisten moniammatillisen yhteistyön tehostamisen lisäksi olisi tärkeätä suoda pitkäaikaistyöttömälle mahdollisuus osallistua itse työllistymisensä kehittämiseen. Työelämästä syrjäytyneelle nykyinen palveluita tarjoava järjestelmä on monimutkainen, joten työtöntä tulisi ohjata kokonaisvaltaisesti yhdeltä taholta. Se helpottaisi henkilön yksilöllisen tilanteen arvioimista jo palveluita suunniteltaessa. Työhönvalmennus on tehokas keino työllistää vammainen tai pitkäaikaissairas henkilö avoimille työmarkkinoille.
Asiakkaiden kokemusten, mielipiteiden ja tarpeiden selvittäminen parantaisi myös palveluiden laatua. Asiakasraadit on yksi keino lisätä asiakkaiden osallisuutta palveluiden kehittämisessä asiakaskyselyiden ja haastatteluiden ohella. Helsingin kaupungin järjestämässä asiakasraadissa esiin nousi valtakunnallisen työttömien asiamiehen toimen perustaminen valvomaan työttömien oikeuksia.
Vuonna 2008 käynnistyneen ASKEL – Askelia kohti työelämää -hankkeen toteuttajina ovat THL:n lisäksi Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit, VATES-säätiö ja Diakonia-ammattikorkeakoulu. Hankkeen tavoitteena on ollut kehittää asiakkaan kannalta paremmin toimivia, oikea-aikaisia ja yhteensovitettuja kuntouttavia sosiaali- ja työllisyyspalveluita.