Valtionyhtiö Finnair esitteli torstaina jälleen tappiollisen tilinpäätöksen: kauden tulos verojen jälkeen on 87,5 miljoonaa euroa miinuksella vuodelta 2011 (2010: –22,8 miljoonaa) liikevaihdon 11,6 prosentin kasvusta huolimatta.
Varsinaista toimintaa paremmin kuvaava toiminnallinen liiketulos oli –60,9 miljoonaa euroa, kun se vuotta aiemmin oli –4,7 miljoonaa. Alaspäin todella mennään.
Finnair on neuvotellut henkilöstönsä kanssa jo pitkään säästötoimista, ja maapalvelut on ulkoistettu ja kalustosta hankkiuduttu eroon. Keskustelujen vauhdittajaksi yhtiö ilmoitti harkitsevansa yhteisyrityksen perustamista hoitamaan mahdollisesti Finnairin koko nykyinen Euroopan-liikenne.
Yhtiöllä on jo vähemmistöosuus (40 prosenttia) Flybe Nordicista, jonka on tarkoitus hoitaa Pohjoismaiden- ja Baltian-syöttöliikennettä, sekä rahtilentojen yhteisyritys Nordic Global Airlines.
Finnairin strategiana on kasvaa, ja johdon mielessä väikkyy halu keskittyä kaukolentoihin.
– Laajentuminen edellyttää kilpailukykyisempää toimintamallia lyhyen matkan liikenteeseemme, ja juuri siihen mahdollinen kumppanuus tähtää, toimitusjohtaja Mika Vehviläinen sanoo.
Keskustelut mahdollisesta yhteistyöstä ovat vasta alkamassa, ja toimitusjohtaja kertoi toisestakin tiestä:
– Jatkamme keskustelujamme oman henkilöstömme kanssa eri vaihtoehdoista alentaa Euroopan-liikenteemme kustannuksia.
Tosin tilinpäätöskatsaukseen merkittynä kyse on jo hyvin vahvasta aikeesta, ja yhtiö on jo aloittanut pienimuotoisempien yhteisyritysratkaisujen käytön lentoliikenteessä.
Finnair myös kartoittaa vaihtoehtoja lentokalustonsa huollon järjestämiseksi kustannustehokkaasti, erilaisia kumppanijärjestelyitä lentokoneruoan tuotantoon ja vähentää väkeä toimistopöytien takaa.