Viime viikolla pidetyn hallituksen kehysriihen suurin yllätys oli sen onnistuminen. Vastoin monien odotuksia kuuden puolueen hallitus sai aikaan päätöksiä.
Toiseksi suurin yllätys olivat kehysriihen liikennehankkeet. Neljän vuoden aikana liikenteeseen satsataan miljardi euroa ja nyt mennään historiallisesti radat edellä tulevaisuuteen.
Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) sai auki monia hankkeita, joita on vatvottu tuloksetta vuosikausia. Tärkein on Helsingin jatkuvasti renkanneen asetinlaitteen uusiminen. Kyseessä on valtakunnallinen hanke, sillä Helsingin asetinlaitteen ongelmista on kärsinyt koko maan junaliikenne.
Yllättäen myös lisäraiteitten rakentaminen Pasilan ja Riihimäen välille saadaan käyntiin. Tällä on valtava merkitys pääradan varren työmatkaliikenteelle, joka kärsi tänäkin talvena pahoista myöhästymisistä, koska paikallisjunat jäivät jumiin myöhästelleiden pikajunien taakse.
Päivän ennusteiden perusteella Suomen talousnäkymät ovat edelleen sumeat. Yksi laitos ennustaa taantumaa, toisen mukaan taantuma vältetään. Tässä tilanteessa liikenneverkon parannukset ovat myös tervetulleita elvytyspanostuksia.