Finnairin tekniikassa työskentelevät noin 600 Ammattiliitto Pron jäsentä marssivat keskiviikkona ulos ja aloittivat liiton päätöksellä noin 48 tunnin työnseisauksen. Tekniikan toimihenkilöt palaavat työhön perjantaina aamulla.
Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Antti Rinne sanoo, että Finnairin tekniikan toimihenkilöt tuntevat tulleensa työnantajansa huijaamiksi.
– Henkilöstö on lainannut yhtiölle rahaa, että tekniikka pidetään pystyssä, mutta Finnair ilmoittikin ajavansa alas oman moottorihuollon ja osan laitehuoltoa. Ammattiliitto Pron päätöksellä tekniikan toimihenkilöt ovat aloittaneet kaksipäiväisen työtaistelun.
Henkilöstö vaatii Finnairilta miljoonia
Finnairin Tekniset Toimihenkilöt Pron pääluottamusmies Markku Kaukanen toteaa, että Finnairin on maksettava takaisin 2010 solmitulla vakautussopimuksella henkilöstöltä huijatut 13,9 miljoonaa euroa.
– Henkilöstölle annettiin ymmärtää, että säästötalkoilla Finnairin tekniikalle annettiin uusi mahdollisuus. Se näytti olleen kuitenkin huijausta, koska konsernin johto oli jo tehnyt strategisen päätöksen aiesopimuksesta SR Technicsin kanssa.
Henkilöstö teki 2010 loppuun mennessä 128 tuntia ilmaista työtä, luopui 2009 kannustinpalkkioista ja antoi vuoden 2010 lomarahat yhtiölle. Käytännössä tämä pienensi tekniikan henkilöstön vuosiansioita noin 5 000 euroa työntekijää kohti – se oli noin 10 prosentin kertaluontoinen palkanalennus.
Kauhasen mukaan vakautussopimusta ei olisi syntynyt, jos henkilöstölle olisi kerrottu, että tekniikka ajetaan kaikesta huolimatta alas.
”Hautalan puututtava tilanteeseen”
Pro vaatii valtionomistajaohjauksesta vastaavan ministerin Heidi Hautalan (vihr.) puuttuvan tilanteeseen.
Rinteen mukaan Finnairin uusi hallitus näyttää jatkavan vanhan hallituksen linjaa.
– Pro toivoo, että Hautala jatkaa napakkaa otettaan valtion omistajaohjauksesta vastaavana ministerinä. Lentoliikennetoiminnassa oma konehuolto on aivan ydinbisnestä, huoltonopeuden ja -varmuuden vuoksi tekniikkaa ei kannata ulkoistaa.
Työtaistelu estää Vantaan lentokentällä huolto- ja korjaustöiden suunnittelun. Lakon ulkopuolelle on rajattu lomaliikenne ja saapuva liikenne. Lisäksi lakon ulkopuolella ovat Finnairin ulkopuoliset yhtiöt mm. Aeroflot, NGA ja AirFinland.