Matkapuhelinjätti Nokialla ei mene hyvin. Tuore tulosjulkistus kertoo yhtiön menettäneen alkuvuoden aikana markkinaosuuksia ja tehneen todella rujon tappion. Nokian alamäki tuntuu niin osakkeenomistajien kukkarossa kuin Suomen valtion kassassakin. Moni nokialainen niin Suomessa kuin muuallakin joutuu myös pelkäämään työpaikkansa puolesta.
Kovalla kädellä henkilöstöään Suomessakin parin viime vuoden aikana irtisanonut Nokia-konserni on nopeassa ajassa muuttunut kansallisesta lippulaivasta jonkinlaiseksi vailla selkeää kurssia ajelehtivaksi purreksi.
Juuri nyt näyttää vahvasti siltä, että Nokia valitsi väärän strategian silloin, kun Stephen Elopista tuli Nokian uusi toimitusjohtaja.
Moni nokialainen niin Suomessa kuin muuallakin joutuu pelkäämään työpaikkansa puolesta.
Yhteistyö Microsoftin kanssa ei ole tuonut uutta nousua – ainakaan vielä. Uusi älypuhelin Lumia ei käy kaupaksi yhtiön toivomalla tavalla. Lumian suhteen voi tosin olla vielä ennenaikaista tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Verisesti kilpailluilla markkinoilla uuden puhelimen alkutaival ei koskaan ole helppo.
Erityisen huolestuttavaa on ollut, että puhelinten myynti on romahtanut Nokialle aiemmin parhaimmilla markkina-alueilla eli Kiinassa ja Euroopassa. Erityisen raju pudotus on ollut juuri Kiinassa. Vuoden takaisesta myynnistä on sulanut peräti 70 prosenttia. Nokian kilpailijat ovat vieneet markkinat halvemmilla puhelimillaan.
Nokia voi syyttää markkinaosuuksien menettämisestä pitkälti itseään, sillä strategiavalintaan liittyi myös se, että Nokia lopetti Symbian-käyttöjärjestelmään perustuvien puhelimiensa kehittelytyön. Tuolla päätöksellä lienee oma vaikutuksensa kaikkien Nokia-puhelinten myyntiin.
Elop ilmoitti torstaina Nokian suunnittelevan merkittäviä lisäsäästöjä matkapuhelintensa valmistuksessa jo aiemmin ilmoitettujen kulujen karsinnan lisäksi. Kun säästöjä nyt nopeutetaan ja lisätään, niin se tietänee irtisanomisia jälleen myös Suomessa, koska nopealla aikataululla tehtävät säästöt ”heijastavat Nokian strategiaa”.
Analyytikot pohtivat nyt kiivaasti sitä, mikä on Nokian tulevaisuus. Nokian johto muistuttaa aina, että yhtiön kassa on vahva eli ainakin viisi miljardia euroa ja sen patenttien arvokin on 5–8 miljardia euroa. Nokian brändilläkin on edelleen oma, tuntuva hintansa.
Jotakin Nokian on kuitenkin tehtävä, jotta se alkaisi jälleen painia suurten sarjassa. Pelkästään tuotekehittely, saneeraukset ja hinnalla kilpailu eivät todennäköisesti kuitenkaan riitä. Onko edessä yhtiön pilkkominen useampaan osaan? Arvailtavaksi jää muun muassa, mikä on verkkoyhtiö NSN:n tai karttatietoyhtiö Navteqin kohtalo?