Pääministeri Jyrki Katainen (kok.) ei tainnut arvata, millaisen kohun hän sai aikaan puhuessaan puolueensa ministeriryhmän kokouksessa. Kyse ei ollut nyt vanhustenpalvelulaista, josta on syntynyt muutenkin kova kiista hallituksen sisällä. Kokoomuksella ei tosin näytä olevan laista selvää linjaa, sillä yksi ministeri puhuu yhtä ja pääministeri toista.
Kokoomusnuoret taas ovat viime päivinä yrittäneet pitää huolta siitä, että tämä lakisoppa varmasti kiehuisi yli. Kokoomustoivot ovat nimittäin käyneet populistisin sanankääntein vanhuspalvelulakia vastaan. Hyvin lyhytnäköisesti ja yrittäen kerätä nuorilta irtopisteitä he ovat asettaneet vanhusten palvelujen kehittämisen vastakkain nuorten tukemisen kanssa.
Katainen sai tuhannet opiskelijat puolustusasemiin esittäessään erityistä palkka-alea. Eri opiskelijajärjestöt ovat tuoreeltaan tyrmänneet Kataisen ehdotuksen nuorten palkka-alesta. Työssäoppijan palkka nimittäin on noin 70–80 prosenttia ammattimiehen palkasta, eikä täysi palkka, kuten pääministeri väitti.
Ylipäätään nuorten ja opiskelijoiden on tällä hetkellä vaikea löytää oikeita töitä.
Ylipäätään nuorten ja opiskelijoiden on tällä hetkellä vaikea löytää oikeita töitä. Työnantajat etsivät keinoja saada halpaa tai lähes ilmaista työvoimaa. Työnantajallehan maksetaan oppisopimuksen järjestämisestä korvausta.
Työehtosopimuksissa on myös jo nyt harjoittelijapalkkoja ja alempia työhöntulopalkkoja, joten ammattimiehen palkkaa ei tarvitse heti uudelle työntekijälle maksaa.
Katainen ei ehkä tiedä, että monet nuoret tekevät töitä pienellä harjoittelupalkalla tai harjoittelevat ilman palkkaa. Palkka-ale ei myöskään työllistä, mutta murentaa ammattilaisten asemaa.
Nuorten alkaa tällä hetkellä olla vaikeaa löytää töitä kohtuullisella palkalla, koska monet työnantajat etsivät palkatonta tai huonosti palkattua harjoittelijaa.
Ennen kuin pääministeri ryhtyy esittämään palkka-alea, voisi olla kohtuullista ryhtyä parantamaan ensin esimerkiksi toisen asteen opiskelijoiden asemaa. Julkisessa keskustelussa unohdetaan helposti myös se, että opiskeluaikainen työnteko antaa osaltaan myös työkokemusta, oli työ sitten mitä tahansa.
Oppisopimuskoulutuksesta ei ehkä ole riittävästi tietoa tarjolla. Nuoret eivät sitä ainakaan tunne. Tässä olisi viranomaisillakin paljon työsarkaa. Tärkeää olisi ennen muuta löytää jokaiselle nuorelle mieluisa opiskelutapa. Joillekin se voisi olla vaativakin oppisopimuskoulutus, jossa palkka nousisi asteittain opiskelijoiden tietojen ja taitojen lisääntyessä.