Mysterio Buffo on italialaisen Nobel-kirjailija Dario Fon keskiajan kiertävien teattereiden näytelmiin perustuva sarja riemastuttavia monologinäytelmiä.
Raamatun aiheisiin perustuvat monologit rienasivat aikoinaan häpeilemättä katolista kirkkoa. Niinpä kirkko uuden ajan alussa, 1400-luvulla esti näytelmien esittämisen teloittamalla moiset ilveilijät.
Erkki Saarela tarttui vuonna 1987 Fon teksteihin, esittäen niitä menestyksekkäästi vuosikausia. Ja nyt, 40-vuotistaiteilijajuhlaansa viettävä Saarela riekkuu jälleen ympäri Suomea ja KOM-teatterin näyttämöllä Mysterio Buffo tuomisinaan. Ja kelpaa helhuta, sillä itse Dario Fo on kiitellyt Erkin esittävän näitä tyyppejä ja tunnetiloja kirjailijan jälkeen parhaiten maailmassa.
Mysterio Buffo on esitys, josta olen pitänyt ehkä kaikkein eniten.
– Dario Fon Mysterio Buffo on esitys, josta urani aikana olen pitänyt ehkä kaikkein eniten. Siinä on paljon sellaista sanomaa, jota teatterin pitääkin välittää. Se paljastaa farisealaisuuden ja valtaapitävien mädännäisyyden, ja sen kuinka he luopuvat alkuperäisistä periaatteistaan.
Uusi kaupunki, uudet kujeet
Erkki Saarela kuuluu vuonna 1971 perustetun KOM-teatterin kantaviin voimiin.
– KOM-teatteri syntyi vastavoimana laitosteattereille, joiden ohjelmisto oli tuohon aikaan melko mitäänsanomatonta. Tarkoituksenamme oli löytää uusi näkökulma teatterin tekemiseen, ja se löytyikin. Tulimme selkeästi työväenluokan puolelle esitystemme myötä. Alkuajat oli aika vauhdikasta kiertue-elämää kaikin puolin, Saarela muistelee.
– Meillähän ei ollut omaa tilaa, van kiersimme koko ajan. Joka päivä edessä oli uusi kaupunki, jossa esiinnyimme ja uudet kujeet. Olimme tuolloin suosiomme huipulla.
KOM loi aivan uuden teatterinäkemyksen kuten niinä aikoina syntyneet muutkin pienet teatteriryhmät.
– Niiden myötä myös laitosteatterit joutuivat tarkistamaan ohjelmapolitiikkaansa näkökulmia. Hiljalleen ne alkoivat muuttua, mutta pitkään se on vienyt. Nykyään ne tosin näyttävät vajoavan jälleen pelkän viihteen hetteikköön.
Poliittinen satiiri kansan puolella
Saarelan kuminaama on tullut suuren yleisön tuntemaksi hänen mittavalla viihdeurallaan. Kukapa ei muistaisi kieltään lipsuttavaa pastori Siiliä Soitinmenoista tai parhaimmillaan yli kaksi miljoonaa katsojaa tavoittanutta Hukkaputkea, jossa hän muiden muassa esitti Pentti Järvisen purevaa poliittista satiiria.
– Hukkaputkessa oli hienoa, että otimme rohkeasti kantaa päivän poliittisiin asioihin. Ohjelma runnottiin kokoon yhdessä päivässä, ja esitettiin suorassa lähetyksessä. Me hakattiin puolueita ja politiikkoja laidasta laitaan, ketään suojelematta.
Nykyisiä viihdeohjelmia Saarela moittii hampaattomiksi ja valtaapitävien puolella oleviksi.
– Poliittisen satiirin pitäisi aina asettua kansan puolelle, lajin vanha tradition mukaisesti, niin kuin se on tehnyt narreista lähtien. Pelkkä ilkeily ja nihilistinen ivailu eivät ole mistään kotoisin. Vahingoniloon perustuvat BB ja muut sarjat ja kilpailut eivät Saarelaa sytytä.
Kuolevaa taidetta
Saarelan mielestä teatterin tulisi uskaltaa nykyistä paljon voimakkaammin tarttua ajassa oleviin asioihin.
– Teatterihan on kuolevaa taidetta, se kuolee esityksen päättyessä. Mutta sen voima perustuu hetkien lumoon, tapahtumaan juuri siinä ja sillä hetkellä, suorassa kontaktissa yleisön ja esiintyjien välillä. Teatterin pitäisi vain elää enemmän ajassaan, kommentoida ja ottaa kantaa siihen, mitä ympäröivässä yhteiskunnassa ja ylipäätään tapahtuu.
Erkki Saarelan koko haastattelun voi lukea perjantaina 21. joulukuuta ilmestyneestä Kansan Uutisten Viikkolehdestä.