Teollisuuden telakka-asiantuntija suosittaa valtion osaomistusta
Teknologiateollisuuden telakka-asiantuntijan Merja Salmi-Lindgrenin mielestä Suomen valtion tulisi harkita osa-omistusta yhtiössä, joka turvaa telakkateollisuuden säilymisen Suomessa.
– Tilanteen pelastamiseksi voisi olla järkevää, että valtio lähtisi mukaan telakkateollisuuteen jollakin tavalla.
Salmi-Lindgrenin mukaan telakkateollisuus on Suomelle merkittävä brändi.
– Meillä on telakkateollisuudessa pitkät perinteet ja vahva osaaminen. Se pitää säilyttää.
Salmi-Lindgren osallistui vuoden 2009 työ- ja elinkeinoministeriön työryhmään, jonka tehtävänä oli löytää keinot auttaa Suomen telakkateollisuuden auttamiseksi vaikean ajan yli.
Työryhmä esitti mm. sittemmin toteutettuja innovaatiotukea ja ympäristötukea. Lisäksi kiirehdittiin kotimaisia alustilauksia ja tuettiin alan koulutusta.
– Me teimme sen, mikä muissakin maissa on tehty.
Vaikeat ajat eivät kuitenkaan päättyneet siihen.
Nyt STX:n Turun telakka menetti suuren loistoristeilijätilauksen saman yhtiön telakalle Ranskaan. Eteläkorealainen STX kilpailutti omia telakoitaan, tai pikemminkin niiden sijaintimaita.
Tilaus meni Ranskaan, koska valtio oli valmis höystämään sopimusta Suomea muhkeammalla tukipotilla.
Salmi-Lindgren ymmärtää korealaisyhtiötä. Yhtiön näkökulmasta bisnes on bisnestä.
– Ranskaa ilmeisesti suosi myös valtion kolmanneksen osaomistus telakkayhtiössä. Heillä oli paremmat välineet tukea telakkaa.
Isot kilpailuttavat valtioita
Metalliliiton tutkimuspäällikön Jorma Anttilan mukaan maiden kilpailuttaminen ei Anttilan mukaan ole ennennäkemätöntä. Isot yritykset, joilla on toimintaa useissa maissa, pystyvät kilpailuttamaan valtioita.
Kilpailutilanne on epäterve erityisesti suurissa loistoristeilijöissä. Niitä tilaavia yhtiöitä on kaksi ja valmistavia telakoita neljä.
– Siellä vallitsevat ostajan markkinat. ne pystyvät kilpailuttamaan telakkayhtiöitä raa’alla tavalla.
STX:n ongelma on Anttilan mukaan siinä, että emoyhtiö on heikossa hapessa. Turun telakka voitti tarjouskilpailut kahdesta edellisestä loistoristeilijästä, mutta alukset jouduttiin tekemään tappiolla.
Sen lisäksi STX:n Rauman telakan tilanne on heikentynyt, kun sen tilauksia on siirretty suuremmalle Turun telakalle.
Suomen telakoista Helsingin tilanne näyttää valoisalta. Tilauskanta on hyvä ja Venäjän arktisten alueiden alustarpeiden odotetaan työllistävän telakka jatkossakin.
Arctech Helsinki Shipyardin omistus jakautuu STX Finlandin ja Venäjän valtion omistaman USC:n kesken.
Valtion osallistuminen telakkayhtiön omistukseen olisi Anttilan mukaan suunnanmuutos viime vuosien linjaan. Suunta on ollut pikemminkin päinvastainen.
– On tietenkin selvää, että jos valtio lähtee osaomistajaksi, yhtiön vakavaraisuus ja luottokelpoisuus paranevat, Anttila sanoo.