Eduskunnan talousvaliokunta piti keskiviikkona ylimääräisen kokouksen telakka-asioista. Valiokunnan saama selvitys vahvisti kansanedustaja Jari Myllykosken käsitystä siitä, että telakoiden merkitys on erittäin suuri koko meriklusterille. Risteilijöiden rakentaminen suomessa on pk-yritysten kannalta erityisen tärkeä ja suurelle osalle jopa elinehto.
– Mikäli risteilijöiden rakentaminen Turussa päättyy, tietää se välittömästi laajan alihankintaverkoston konkurssiaaltoa ja tuhansiin nousevaa työttömyyttä. Keskipitkällä aikavälillä sen vaikutukset ulottuisivat myös meriteollisuuden muihin toimialoihin ja niiden toimintaan Suomessa, sanoo Myllykoski.
Myllykosken mielestä telakkateollisuus ja sen laaja alihankintaverkosto ovat niin merkittävä työllistäjä, että teollisuudenalan kohtaamat uhkakuvat koettelevat merkittävästi kansantaloutta. Myllykoski pitääkin kannatettavana ajatusta, että valtio olisi mukana laajan kotimaisen meriteollisuuteen keskittyneen yritysryhmän ja sijoittajien kanssa omistamassa telakkaa.
– Esimerkiksi STX telakoiden liikevaihto vuosina 200–2008 oli 9,9 miljardia, joista viennin osuus oli 9,2 miljardia euroa. Telakkateollisuus on usein Suomessa ollut veitsi kurkulla, mutta nyt jos koskaan se on äärimmäisen kriittisessä tilanteessa. Kysymyksessä on alan kohtalon hetket. Omistamisessa on riskinsä, mutta nyt olisi sen riskin ottamisen hetki, jos sellainen tulee mahdolliseksi, sanoo Myllykoski.