Turun hovioikeus on 22.1.2013 antamallaan tuomiolla vahvistanut, että Otis Oy on velvollinen maksamaan hissejä valmistaville, modernisoiville ja huoltaville asentajille yhden tunnin henkilökohtaista aikapalkkaa vastaavan matka-ajan korvauksen jokaiselta työpäivältä 22.9.2009 lukien.
Aikaisemmin Otis Oy oli maksanut tätä niin sanottua matkatunnin palkkaa vastikkeeksi siitä, että asentajat matkustivat ennen työpäivän alkua eri työkohteisiin ja työpäivän päätyttyä pois työkohteista siten, että matkustamiseen ei käytetty työaikaa.
Vuonna 2009 Otis Oy halusi muuttaa työntekijöiden työsopimusten ja ajan myötä työsopimuksen veroiseksi muodostuneen käytännön mukaista järjestelyä siten, että työkohteisiin alettiin kulkea työaikana. Samalla matkatunnin palkan maksaminen lopetettiin. Sähköalojen ammattiliitto ry riitautti yhtiön menettelyn ja 29 sen jäsentä nosti liiton tuella kanteen yhtiötä vastaan syksyllä 2010.
Otis Oy:n käsityksen mukaan matkatunnin palkan maksaminen ei ollut perustunut työntekijäkohtaisiin sopimuksiin tai työsopimuksen veroiseen käytäntöön, vaan Teknologiateollisuus ry:n ja Sähköalojen ammattiliitto ry:n väliseen teknologiateollisuuden sähköalan työntekijöiden työehtosopimukseen perustuviin kollektiivisiin sopimuksiin eli paikallisiin sopimuksiin. Paikalliset sopimukset ovat irtisanottavissa eivätkä niiden ehdot voi vakiintua työsopimuksen ehdoiksi.
Sekä asian ensimmäisenä oikeusasteena ratkaissut Pirkanmaan käräjäoikeus että hovioikeus kuitenkin totesivat, että kyse ei ollut kollektiivisopimuksista, vaan yksilö- eli työsopimustasoisesta sopimisesta. Työnantajalla ei ole oikeutta yksipuolisella päätöksellä muuttaa työsopimuksen ehtoja olennaisesti ja pysyvästi.
Sopimuksia rikottu
– Käytännössä tuomio merkitsee sen vahvistamista, että Otis Oy on rikkonut kantajien kanssa tekemiään työsopimuksia, kantajia avustanut Sähköliiton lakimies Tero Heiniluoma toteaa.
– Yhtiö on velvollinen korvaamaan kantajille sopimusrikkomuksesta aiheutuneet taloudelliset vahingot, joiden määrä riippuu kunkin työntekijän henkilökohtaisen aikapalkan ja työpäivien määrästä, Heiniluoma kertoo.
Pääluottamusmies Tapio Kujanpää on tuomion vuoksi huojentunut.
– Työnantajan yksipuolinen päätös ehti kolmen ja puolen vuoden ajan merkitä asentajille palkan rajua alentamista noin kymmenellä prosentilla, Kujanpää toteaa ja lisää, että tarkkoja laskelmia saatavista ei ole vielä tehty, mutta kun jutun kantajia on yhteensä 29 ja kun syksyn 2009 jälkeen on ollut noin 900 työpäivää, on Otis Oy velvollinen korvaamaan jo tähän mennessä maksamatta jätetyistä matkatunneista yli 200 000 euroa. Osa asentajista on vaihtanut työpaikkaa, mutta yhtiön palveluksessa edelleen työskenteleville kantajille matkatunnin palkka on tuomion perusteella maksettava myös vastaisuudessa.
Yhtiöllä on 25.3.2013 asti aikaa pyytää korkeimmalta oikeudelta valituslupaa.