Viime vuonna katsastettujen 2,5 miljoonan ajoneuvon ensimmäisen katsastuskerran hylkäysprosentti oli 27. Kahden miljoonan katsastetun henkilöauton hylkäysprosentti oli hieman alempi 25,9, ilmenee Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastosta. Se kattaa kaikki Suomessa vuonna 2012 suoritetut määräaikaiskatsastukset.
Suurin syy hylkäämisiin olivat ongelmat jarrujen, etuakseliston sekä pakokaasupäästöjen kanssa. Täydelliseen ajokieltoon määrättiin yleisimmin jarrujen vakavan vian tai pakokaasupäästöjen vuoksi.
Yleisimmät korjauskehotukset ja osa hylkäysvioista olisi ollut helposti havaittavissa ja korjattavissa.
Valot pimeinä katsastukseen
– Viime vuonna yli 200 000 autoa tuli toinen ajovalo pimeänä katsastukseen ja noin 5 000 oli molemmat valot pimeinä. Renkaiden kulutuspinta oli kulunut alle vähimmäisvaatimusten 47 000 autossa, kertoo Trafin ryhmäpäällikkö Otto Lahti.
Uusimmat viime vuonna määräaikaiskatsastukseen tulleet henkilöautot on otettu käyttöön vuonna 2009. Niiden hylkäysprosentti oli 4,1, mutta merkki- ja mallikohtaiset vaihtelut olivat valtavia. Kahdeksan mallin hylkäysprosentti oli alle yhden, 12 mallin yli kymmenen.
Pohjimmaisia olivat Chrysler 300 ja Dodge Caliber lähes 29:n hylkäysprosentilla ensikatsastuksessa. Vikoja löytyi ohjausnivelistä ja -tangoista, seisontajarrusta ja molemmista akselistoista.
Katsastuksessa hylättyjen autojen määrät kasvavat tasaisesti auton iän mukaan. Viisi vuotta vanhojen autojen hylkäysprosentti oli 10,4, ja kymmenvuotiailla autoilla oli 25,2. Mallikohtaisten vikatilastojen vanhimmista eli vuonna 2000 käyttöön otettuista autoista ensimmäisellä kerralla hylättiin jo lähes kolmannes eli 30,1 prosenttia.
Kolmisenkymmentä vuonna 2000 käyttöön otettua mallia pärjäsi silti paremmin kuin Chrysler ja Dodge ensikatsastuksessaan. Toyota Corolla oli ainoa vuonna 2000 käyttöön otetuista, jonka hylkäysprosentti oli alle kymmenen.
Korjauskehotuksia valoista ja tuulilasista
Korjauskehotuksia katsastusasemilla annettiin erityisesti toimimattomista valoista. Myös tuulilasin kunnosta ja puhdistuslaitteista annettiin varsin paljon huomautuksia.
– Nämä molemmat ovat asioita, joihin autoilijoiden on helppo vaikuttaa itse. Valojen ja tuulilasin pyyhkimien kunnon tarkistaminen pitäisikin olla rutiinitoimenpide kaikille autoilijoille, painottaa Trafin erityisasiantuntija Teemu Toivanen.
Toimivien, puhtaiden ja oikein käytettyjen valojen merkitys kasvaa erityisesti pimeällä tai huonossa säässä, kuten sakeassa lumipyryssä tai vesisateessa ajettaessa. Turvallisen liikkumisen kannalta toimivat tuulilasin puhdistimet ovat myös ehdottomat vaikeissa sääolosuhteissa.