Suomalaiset yritykset tekevät tällä hetkellä paljon yhteiskuntavastuunsa eteen, kertoo Yritysvastuuverkosto FIBS:n tuore tutkimus. Valtaosalle yrityksistä vastuullisuus on kuitenkin ensisijaisesti imagonrakennusta.
Lähes yhtä tärkeinä asioina pidetään tulevaisuuden toimintaedellytysten turvaamista ja asiakastyytyväisyyden lisäämistä.
FIBS:n toiminnanjohtajan Mikko Routin mukaan yritysten toimenpiteet ovat hajanaisia ja osin ristiriitaisia. Vastuullisuuden hyötyjä liiketoiminnalle ei aina ymmärretä.
– Vastuullisen toiminnan vaikutusten mittaamisessa ja seurannassa näyttäisi olevan kehittämisen varaa. Vain alle puolet yrityksistä seuraa vastuullisuuden vaikutusta myyntiin ja liikevaihtoon, Routti kertoo
Kansalaisjärjestöjä ei kuunnella
Käytännön toimenpiteistä tärkeimpinä pidetään ympäristöasioita. Niihin panostaa 86 prosenttia yrityksistä.
Vaikka 43 prosenttia yrityksistä ei pitänyt kustannussäästöjä kovin tärkeinä, lähes kaikki ilmoittivat panostavansa energiansäästöön ja energiatehokkuuden lisäämiseen.
Yhdeksän kymmenestä yrityksestä kertoo panostavansa henkilöstönsä yhdenvertaisuuteen ja tasa-arvoon. 96 prosenttia kertoo panostavansa työturvallisuuden kehittämiseen, ja lähes yhtä moni henkilöstönsä koulutukseen ja kehittämiseen.
Yli puolessa kyselyyn vastanneista yrityksistä vastuullisuuden liikkeellepanevaksi voimaksi kerrottiin toimitusjohtaja. Kolme viidestä vastaajasta kertoi kuitenkin muuttaneensa toimintatapojaan myös asiakkaidensa, muiden kuluttajien tai kritiikin takia.
– Yllättävää oli, että kansalaisjärjestöt eivät nousseet tutkimuksessamme esiin erityisen vaikutusvaltaisina toimijoina, vaikka todellinen työ epäkohtien korjaamiseksi on viime aikoina käynnistynyt niiden aloitteesta, Routti sanoo.
Valtaosa yrityksistä uskoo vastuullisen liiketoiminnan lisääntyvän seuraavien viiden vuoden aikana. Silti vain hieman yli puolet arvioi omien vastuullisuusinvestointiensa lisääntyvän lähivuosina.
Tutkimukseen haastateltiin 203 yrityksen edustajia.