Liikennevirasto allekirjoitti tiistaina suunnittelusopimuksen valtion uudesta jäänmurtajasta. Aker Arctic Technology Oy suunnittelee aluksen yhteistyössä ILS Oy:n kanssa. Sopimuksen perusteella yhtiöt laativat myös rakentamisen kilpailuttamisessa tarvittavan teknisen dokumentaation, vastaavat aluksen suoritusarvoista ja avustavat Liikennevirastoa myöhemmin syksyllä käytävissä telakkaneuvotteluissa.
Valtioneuvosto on jo aiemmin tehnyt periaatepäätöksen uuden jäänmurtajan hankinnasta. Sen rakentamiseen on varattu 125 miljoonaa euroa talveen 2016 mennessä. Alus suunnitellaan 50 vuoden elinkaarelle.
Kulkee 1,6-metrisessä jäässä
Uuden murtajan jäänmurtokyky tulee kaikilta osin vastaamaan vähintään Urho-luokan murtajaa. Se pystyy diesel-sähköisellä koneistollaan kulkemaan pysähtymättä noin 1,6 metrin paksuisessa tasaisessa jäässä, tekemään 6 solmun nopeudella 25 metriä leveää ränniä 1,2 metrin paksuisessa jäässä ja saavuttamaan Itämeren vesillä keskimääräisen 9–11 solmun avustusnopeuden.
Aluksen syväys täysillä polttoainevarastoilla on korkeintaan 8 metriä, joka mahdollistaa sen, että alus voi avustaa ja toimia kaikilla pääväylillä. Avovedessä aluksen kulkunopeus on vähintään 16 solmua.
Torjuu öljyvahinkoja
Jäänmurtamisen lisäksi alus varustetaan öljyvahinkojen torjuntaan. Sen on suoriuduttava hätähinaustehtävistä Itämerellä ja pystyttävä öljynkeräilyyn vähintään 2 metrin merkitsevän aallonkorkeuden olosuhteissa Itämerellä vallitsevissa tuuliolosuhteissa.
Alukseen tulee öljynkeräilytankkeja ja kerätyn öljyn lämmityskapasiteettia vähintään 1 500 kuutiometrin kerättyä määrää vastaavasti. Aluksessa on majoitustilat yhteensä 24 hengelle öljyntorjuntatilanteiden toiminnan lisämiehityksen varalle.
Tarjouskilpailu tänä vuonna
Tilatut suunnitteluaineistot valmistuvat siten, että murtajan rakentamisen tarjouskilpailu voidaan saattaa päätökseen vuoden 2013 kuluessa.
– Suomen ulkomaankaupan sujuvuus on täysin riippuvainen tehokkaasta talvimerenkulusta. Vanhin murtajamme Voima on jo kuusikymmenvuotias, ja on tärkeää, että pääsemme viidentoista vuoden tauon jälkeen uusimaan jäänmurtajakalustoamme. Uuden teknologian kautta tavoitteemme on parantaa jäänmurtajien palvelutasoa ja turvata vientimme kilpailukykyä, perustelee Liikenneviraston pääjohtaja Antti Vehviläinen hankintaa.
– Uuden suomalaisen jäänmurtajan suunnittelutyö antaa meille merkittävän referenssin kasvaville pohjoisten alueiden kansainvälisille markkinoille, ja sen avulla voimme osoittaa, että suomalainen jäänmurtoteknologia edelleen kulkee maailman kärjessä. Kesällä tehtävien mallikokeiden avulla voimme jo etukäteen varmistaa uuden murtajan suorituskyvyn, Aker Arcticin toimitusjohtaja Mikko Niini kertoo.
Aker Arctic Technology Oy (AARC) on yli 40 henkilöä työllistävä itsenäinen arktisen teknologian kehittämisyhtiö Helsingin Vuosaaressa jonka osakkaina ovat STX Finland Oy, ABB Oy ja Aker Solutions ASA. Yhtiön vuonna 2006 rakennettu jäämallikoeallas on maailman nykyaikaisin.
ILS Oy on turkulainen jäänmurtajien ja jäissä kulkevien laivojen suunnittelutoimisto, joka työllistää tällä hetkellä 12 henkeä.