Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) arvioi, että ajokortin hankkiminen on liian kallista.
– Näen, että ajokortin hankkiminen on myös tasa-arvokysymys ja sitä kautta hinnoittelulla on iso merkitys siihen, kuinka nuoret voivat kortteja hankkia, Kyllönen kirjoitti blogissaan torstaina.
– Eikä työläisperheen tyttö ole unohtanut juuriaan, kun on itsekin 12-vuotiaasta tehnyt töitä tienatakseen itselleen ajokorttirahat ennen 18-vuotispäivää.
Ajokortin hinta on noussut kuljettajakoulutusuudistuksen jälkeen. Uudistuksesta päätettiin eduskunnassa edellisen hallituksen toimesta.
Autoliiton laskelmien mukaan ajokortin ajaminen maksaa autokoulussa maksaa 2 500 euroa. Myös opetusopetuksen hinta on noussut. Vuoden alusta voimaan tulleen lain mukaan opetuslupaoppilas ja -opettaja ovat velvollisia ottamaan tunteja autokoulussa.
Hintakehitys selvitetään
Kyllönen toteaa käynnistäneensä kansalaisilta tulleen palautteen vuoksi selvityksen siitä, mitä ajokortti maksoi aiemmin, mitä sillä rahalla sai ja mitä kortti maksaa nyt ja mitä rahalla saa.
– Se, mistä vuoden 2010 arvioita korkeampi hintakehitys johtuu, on tutkittava ja tehtävä sen pohjalta tarvittavat johtopäätökset ja toimet, Kyllönen arvioi.
Ministeri toteaa, että päätökset eivät ole olleet hänen käsissään, koska ne ovat ajalta ennen hänen ministeriyttään.
Hän muistuttaa siitä, että uudistuksen tavoitteena on uusien kuljettajien korkean onnettomuusriskin pienentäminen.
– Koska sekä autokoulussa että opetusluvalla korttinsa saaneiden kohdalla on nimenomaan eroja havaittu tutkintovaiheessa ja ensimmäisinä ajokortin jälkeisinä vuosina, tärkeää on se, jos tätä riskialtista aikaa saataisiin lyhennettyä, hän painottaa.
Ei tarvitse olla perheenjäsen
Hallituksen esitykseen sisältyneet kustannusarviot tehtiin vuonna 2010 käytettävissä olleiden tietojen perusteella. Kustannuksia arvioitiin tulevan lisääntyneistä ajotunneista, joka koski lupaopetusopetusta eli sitä, että opetusta antaa vaikkapa ajo-oppilaan isä.
– Uudistuksen yhteydessä myös opetuslupaopetusta kehitettiin sekä muodollisesti että sisällöllisesti, Kyllönen toteaa.
Nyt opetusluvan saaminen ei ole enää luvan myöntäjän harkinnassa, vaan lupa myönnetään, jos lupaedellytykset täyttyvät. Lupa ei ole sidottu saman perheen jäsenyyteen ja se voidaan myöntää myös opettajan ja opetettavan asuessa eri osoitteissa
– Tässä muutostilanteessa kuljettajakoulutuksen kehittäminen ulotettiin myös opetuslupaopetukseen, jotta kuljettajakoulutukselle asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa, ministeri kertoo.
Opetuslupaopettajalta aiemminkin vaaditun opettajan kokeen rinnalle on nyt asetettu velvoite oppilaan ja opettajan yhteisopetuksesta autokoulussa ennen opetuksen aloittamista. Uudessa mallissa kuljettajantutkinnon jälkeen seuraa harjoitteluvaihe ja syventävä vaihe.
Kyllönen kommentoi asiaa myös Ylellä torstaina.