Oikeusasiamies Petri Jääskeläinen toteaa maanantaina päivätyssä päätöksessään, että erityisesti metroliikenteen turvallisuudesta ja sen valvonnasta pitäisi säätää lailla. Nykyisellään metron toimintaa ja liikennöintiä ei säädellä millään lailla. Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) määrittää itse metrojärjestelmän turvallisuustason.
Jääskeläinen pitää tilannetta hämmästyttävänä ja vaatii metroliikenteelle omaa lakia. Hän muistuttaa myös, että rakenteilla olevan länsimetron valmistuttua liikenne lisääntyy huomattavasti.
Hän vertaa tilannetta siihen, että esimerkiksi polkupyörien varusteet on tarkoin lailla säädelty.
– Sen sijaan miljoonia matkustajia vuosittain kuljettava metro on laissa tuntematon asia, oikeusasiamies ihmettelee. Metroa käyttää vuosittain 58 miljoonaa matkustajaa.
Helsingin Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Ilkka Levä on osittain tyytyväinen oikeusasiamiehen monisivuisen päätöksen viestiin. Hän oli yksi asiasta tehdyn kantelun kolmesta allekirjoittajista.
– Olen sikäli tyytyväinen, että turvallisuuteen on tämän päätöksen nojalla varmastikin tulossa muutoksia, Levä kommentoi.
Sen sijaan häntä se harmittaa, että kantelussa esille nostettuun Onnettomuustutkintakeskuksen tutkimatta jättämispäätökseen oikeusasiamies ei ottanut kantaa. Levä ja Martti Sainio arvostelivat kantelussa eri viranomaisten menettelyä myös metroliikenteen onnettomuuksien tutkinnassa.
– Siihen en ole tyytyväinen, Levä toteaa.
Kyseessä oli kaksi tapausta, joista toinen on paljon julkisuutta saanut Rautatientorin metroaseman vesivuoto vuodelta 2009.
– Onnettomuustutkintakeskus jätti asian 2009 tutkimatta todeten, ettei asia kuulu sille. Nyt oikeusasiamies toteaa, että kuuluu mutta harkinnanvaraisesti, Levä sanoo.
– Toivoisi, että Onnettomuustutkintakeskus nyt ottaa vaarin eduskunnan oikeusasiamiehen päätöksestä ja ottaa asian tutkittavakseen.
Toinen on 2011 metrossa tapahtunut metropalo, josta syntynyt savu täytti metrovaunun. Metrojuna pysähtyi radalle ja kantelun mukaan joitakin matkustajia poistui junasta radalle. Kantelijat arvostelivat muun muassa hätäpoistumisteitä puutteellisiksi.