Koulutuksen kenttä menee perusteellisesti uusiksi, kun ylivertaisiksi osoittautuneet yhdessä oppimisen menetelmät muuttuvat todellisuudeksi ja arjen käytännöiksi.
Suomi tarvitsee luovia ongelmanratkaisijoita, joiden osaaminen perustuu vahvaan tietotaitoon, verkostoitumiseen ja kykyyn oppia yhdessä. Tällaista osaamista tulee rakentaa saumattomasti eri kouluasteilla.
Koulutuksen kenttä kuitenkin rämpii ongelmissa, jotka osoittavat, että tavoitteista ollaan vielä kaukana. Opiskelun ja opetuksen mielekkyyden kokemukset vaihtelevat, vuorovaikutuksen ja oppimisen ongelmat ovat lisääntyneet ja samaan aikaan opintojen keskeyttäminen on kasvava huolenaihe kaikilla kouluasteilla.
Opetuskulttuuri remonttiin
Monista syistä koulutukseen kaivataan opetuskulttuurin remonttia, johon tutkimustulokset yhdessä oppimisen ylivertaisuudesta antavat hyvän pohjan.
Jyväskylän yliopiston Interaktiivinen opettaminen ja oppiminen -hankkeessa on tehty uraauurtavaa työtä vuorovaikutteisen opetuksen ja opetusyhteistyön mallien kehittämiseksi.
Entiseen ei ole paluuta
Erityistä huomiota on kiinnitetty keinoihin, joilla rakennetaan osallistavia ja vertaisuutta tarjoavia oppimisen tiloja kasvokkain ja virtuaalisesti. Uusista työtavoista on saatu niin myönteisiä kokemuksia, että entiseen ei ole paluuta.
Vuorovaikutteisia käytänteitä ja uutta tutkimustietoa opetuksen ja oppimisen laadun parantamiseksi on koottu Yhdessä parempaa pedagogiikkaa -kirjaan, jonka kirjoittajina on 37 asiantuntijaa kasvatustieteiden, luonnontieteiden, yhteiskuntatieteiden, liikuntatieteiden ja psykologian alueilta.
Jyväskylässä toimivan Koulutuksen tutkimuslaitoksen kustantama teos on samalla suomalaisen opettajankoulutuksen 150-vuotisjuhlakirja.