Joka viides Liikenneturvan kyselyyn vastanneista nuorista uskoi virittämisen parantavan liikenneturvallisuutta. Nuorista 22 prosenttia uskoi turvallisuuden parantuvan virittämällä, koska suurempi nopeus estäisi jäämästä muun liikenteen jalkoihin.
Mopoilijoiden onnettomuudet ovat kuitenkin tyypillisesti risteysonnettomuuksia ja näissä suurempi nopeus lisäisi todennäköisesti sekä onnettomuuksien määrää että niiden seurauksia. Liikenneturvan koulutuspäällikkö Antero Lammi huomauttaa, että onnettomuustilastoja tarkastellessa mopoilijoiden ohitustilanteissa syntyy harvemmin onnettomuuksia.
Liikenneturvan mukaan mopojen nopeuden lisääminen ei parantaisi liikenneturvallisuutta. Autoilijoiden tarve ohittaa mopoilijoita voisi toki vähentyä ja samalla mopoilijoiden epämiellyttäviksi kokemat ohitustilanteet.
Kyselyyn vastanneista nuorista puolet toivoi, että mopolla ja mopoautolla saisi ajaa 60 km tunnissa ja joka kuudes halusi nostaa nopeuden jopa 80 km tunnissa. Mopokortilla saa ajaa mopoja, joiden enimmäisnopeus on 45 km/h.
Vanhemmat tietävät virityksestä
Noin joka kolmas mopo on viritetty. Poikien mopot ovat viritettyjä useammin kuin tyttöjen.
Suurin osa viritettyjen mopojen omistajista kertoi, että vanhemmat tietävät mopon olevan viritetty. Nuorten mukaan mopot viritetään itse tai ne ovat jo valmiiksi viritettyjä. Sen sijaan vanhemmat tai ostopaikat osallistuivat mopon virittämiseen nuorten mukaan harvemmin.
Liikenneturvan Nuorisotutkimus 2013 selvitti 15–19-vuotiaiden nuorten mielipiteitä ja omia kokemuksia liikenteestä. Tutkimuksen aineisto kerättiin tammi-helmikuussa 2013 Internetpaneeli GallupForumissa. Kaikkiaan haastateltiin 749 nuorta.