Tasa-arvoasiain neuvottelukunta TANE vaatii lisää tasa-arvokoulutusta varhaiskasvattajille ja opettajille.
– Tasa-arvoisemman kasvatuksen kehittäminen lähtee kasvattajien tietoisuuden herkistämisestä omille, vuosien aikana kulttuurista omaksutuille ajattelutavoille. Puhetapojen, huomion kohteiden, lelujen, värien ja kehonkielen avulla voisimme nykyistä selvemmin viestittää lapselle avaraa kuvaa tyttöydestä, poikamaisuudesta, naiseudesta ja mieheydestä, TANEn torstaina lähettämässä tiedotteessa todetaan.
– Näin lapset uskaltavat tehdä elämässään valintoja ilman, että sukupuoli rajoittaa heidän mahdollisuuksiaan tai intoaan oppia uusia asioita.
Kaavamaista tyttöyttä ja poikamaisuutta
Neuvottelukunta arvioi, että suunnitelmien ja periaatteiden tasolla kaikissa päiväkodeissa ja kouluissa ollaan tasa-arvon asialla.
– Eriarvoistavat käytännöt vaikuttavat kuitenkin arjen tilanteissa monin tavoin. Kaavamaista tyttöyttä ja poikamaisuutta tuetaan kasvatuksen käytännöissä usein huomaamatta. Sukupuolistereotypiat voivat rajoittaa sekä lasten että aikuisten toimintaa päiväkodeissa ja kouluissa, se huomauttaa.
Asia on esillä tänään torstaina TANEn ja opetus- ja kulttuuriministeriön seminaarissa.
Myytti jo saavutetusta tasa-arvosta
Seminaarissa professori Elina Lahelma puhuu siitä, miksi kouluun tarvitaan tasa-arvotyötä ja miksi se on niin vaikeaa. Lahelman mukaan sukupuolitietoisuuden edistämistä voi vaikeuttaa myytti jo saavutetusta tasa-arvosta.
– Tasa-arvoa ei kuitenkaan voida pitää pysyvästi saavutettuna asiana, vaan sitä tulee tavoitella joka hetkessä uudestaan, korostaa neuvottelukunnan puheenjohtaja Jukka Relander.
Seminaari on nähtävillä osoitteessa http://www.videonet.fi/minedu/20130516/.