Vasemmistoliiton kansanedustaja ja telakkatyöryhmän puheenjohtaja Kari Uotila on helpottunut työ- ja elinkeinoministeriön telakkatyöryhmän loppuraportista
– Onneksi on mennyt järkevään suuntaan ainakin uutisoinnista päätellen. Ymmärretään telakkateollisuuden kokonaisuus, johon kuuluu arktinen osaaminen ja myös risteilijärakentaminen. Alussa oli pelko, että risteilijärakentamista ruvettaisiin työntämään sivuun, Uotila toteaa, vuorineuvos Ole Johanssonin vetämän Meriteollisuus 2020 -kilpailukykytyöryhmän maanantaina luovutettua loppuraporttia.
– Nyt näyttää, että olisi vahvasti mukana, mikä onkin tärkeää, sillä meriteollisuus ei onnistu ilman vahvaa telakkateollisuutta.
Työryhmä arvioi, että Suomen Meriteollisuuden tuotteilla ja palveluilla on johtava asema monella saralla. Se mainitsee erityisesti arktisen osaamisen, energiatehokkaat ratkaisut ja uudet polttoaineet risteilijäalusten ja offshore-rakentamisen ohella.
– On hyvä, meriteollisuuteen satsataan kaikilla osa-alueilla, Uotila kiittää.
Raportti painottaa sitä, että meriliikenne ja offshore-toiminta ovat tulevaisuuden kasvualueita. Noin 90 prosenttia kaikista tavaroista kuljetetaan meriteitse ja merikuljetus on ylivoimaisesti energiatehokkain ja siten ympäristöystävällisin kuljetusmuoto.
– Laivanrakennus ja meriteollisuus perustuvat merikuljetuksiin. Se on kaiken a ja o, Uotila toteaa.
– Maailmantalouden kasvun siirtyminen Afrikkaan merten taakse merkitsee laivaliikenteen kasvua ja sitä kautta laivanrakennuksen yhä suurempaa roolia. Meren kulkeminen ja laivojen rakentaminen ei ole vähentymässä vaan lisääntymässä.