YouTube on nuorten aikuisten suosituin digitaalisen musiikin kuuntelun palvelu, osoittaa Aalto-yliopiston kyselytutkimus. Vastaajista 99 prosenttia kuunteli musiikkia YouTubesta ainakin joskus ja yli kolmannes päivittäin. Myös Spotify on suosittu: sitä käytti viikoittain 41 prosenttia.
Tutkijoiden mukaan YouTuben suosion salaisuus on helppous. Musiikkiin pääsee käsiksi ja sitä voi jakaa ystäville vaivattomasti. YouTube toimii ilmaiseksi kaikissa nettiselaimissa ja useimmissa älypuhelimissa.
Suomessa YouTuben suosiota on saattanut lisätä myös YouTuben ja Teoston välisen sopimuksen puuttuminen, jonka vuoksi musiikkivideoiden yhteyteen ei ole voinut myydä mainoksia. Sopimuksen odotetaan kuitenkin syntyvän lähiaikoina.
–Nähtäväksi jää, kuinka innokkaita ihmiset ovat kuuntelemaan musiikkia YouTubesta, jos jokaista biisiä edeltää mainos, tutkijatohtori Lassi A. Liikkanen pohtii tutkijoiden tiedotteessa.
Tutkimukseen vastasi yhteensä 762 keski-iältään 22-vuotiasta suomalaista. Tutkimus ilmestyy huomenna Tekniikan Waiheita -lehdessä.