Kansallista ohjeistusta laaditaan paraikaa
Tähän on tulossa muutos, sillä pakkaamattomien tuotteiden irtomyyntiin tulee merkinnät vuoden 2014 alusta. Samalla EU-alueen pakattujen elintarvikkeiden merkinnät yhtenäistetään.
Lista vaadittavista merkinnöistä on vielä tekeillä. Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen (kok.) kertoi keskiviikkona, että Suomi on kiirehtinyt EU-lainsäädäntöä hevosenlihaskandaalin takia.
Vaikka merkinnät yhtenäistyvät, jokainen jäsenmaa saa päättää, mitä pakkaamattomien tai myymälässä pakattujen elintarvikkeiden merkinnöissä pitää olla.
– Pakkaamattomien elintarvikkeiden merkinnät eivät saa olla liian kahlitsevia, Koskinen sanoi.
Kuluttajat haluavat, että esimerkiksi ravintolalihan alkuperä näkyisi. Tässä käytäntöjen muuttaminen voisi ministerin mukaan olla toimiva ratkaisu.
– Lainsäädäntö ei kiellä kertomasta tuotteesta enemmän, esimerkiksi sen kotimaisuudesta, Koskinen huomautti.
Alkuperä, päiväys, ainesosat ja lisäaineet
Kuluttajat toivovat, että elintarvikepakkauksista löytyisi merkinnät tuotteen alkuperämaasta, päiväyksistä, ainesosista sekä lisäaineista ja luonnonmukaisesta tuotantotavasta, luomusta.
Lista oli hieman erilainen, kun kyse oli pakkaamattomista elintarvikkeista: elintarvikkeiden alkuperä, tuoreus, päiväykset ja hinta.
Nämä olivat kärjessä, kun kuluttajia pyydettiin avoimesti luettelemaan, mitä pakkausmerkinnässä tulee olla. Kyselyn teetti maa- ja metsätalousministeriö.
Monivalintakysymyksessä myös elintarvikkeen nimi, sisällön määrä ja käyttöohjeet nousivat kärkeen. Lisäksi haluttiin tietää pakkaamattomien elintarvikkeiden ainesosat.
– Tiedon on oltava saatavilla ennen ostopäätöstä. Kyselyn mukaan pakkaamattomien elintarvikkeiden tiedot voisi saada suullisesti myyjältä, kunhan tieto olisi tarjolla halukkaille myös kirjallisesti, lainsäädäntöneuvos Anne Haikonen esitteli tutkimustuloksia.
Kuluttajat eivät ole valmiit maksamaan yhtään enempää elintarvikemerkinnöistä, vaikka ne saisi jatkossa vaikkapa ravintola-annoksista.
Maa- ja metsätalousministeriö teetti kyselyn TSN Gallupilla touko-kesäkuussa. Kyselyyn osallistui 1 050 henkilöä, jotka ovat yhtiön vastaajapaneelissa.