KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

AKT:n puheenjohtaja moittii liikenneturvallisuutta: ”Meno kuin villissä lännessä”

Enää tulli ja paikallispoliisin partiot voivat valvoa raskasta liikennettä. AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen haluaisi, että myös työsuojelutarkastajat osallistuisivat ratsioihin.

Enää tulli ja paikallispoliisin partiot voivat valvoa raskasta liikennettä. AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen haluaisi, että myös työsuojelutarkastajat osallistuisivat ratsioihin. Kuva: Tulli/Risto Silvola

UP/Birgitta Suorsa
19.3.2014 8.10
ILMOITUS
ILMOITUS

Keskiviikkona tulee kuluneeksi kymmenen vuotta Suomen suurimmasta tieliikenneturmasta, Konginkankaalla. Raskaan liikenteen turvallisuus ei ole kymmenessä vuodessa parantunut. Päinvastoin, sanoo Auto- ja kuljetusalan työntekijäliiton AKT:n puheenjohtaja Marko Piirainen.

– Liikkuvan poliisin lakkauttaminen on johtanut siihen, että tieliikenteessä vallitsee viidakon lait. Kun tähän lisätään teiden heikko kunto, huono ylläpito ja eurorekat, meno on kuin villissä lännessä. Täynnä riskejä, Piirainen manaa.

Pian onnettomuuden jälkeen laadittiin pitkä lista toimista liikenneturvallisuuden parantamiseksi.

Listalla olivat mm. automaattisen tievalvonnan lisääminen, talvikauden tiukemmat nopeusrajoitukset ajoneuvoyhdistelmille, väylien keskikaiteet, ylikuormien ja ylinopeuksien tiukempi valvonta, keliolosuhteiden ennakointi ja tienkäyttäjätiedotuksen tekniikan parantaminen.

Eurorekat lisäävät riskiä

Piiraisen mukaan joissakin asioissa on edistetty, esimerkiksi näkyvyyden parantamisessa ja kelitiedotuksessa. Silti varsinainen asia eli liikenneturvallisuus kokonaisuutena on mennyt takapakkia.

– Kun tiestön kunto on huono, esimerkiksi teiden keskikaiteilla ei ole mitään merkitystä. Jos tiessä on kuoppia, koloja tai uria, kalusto karkaa herkemmin käsistä, etenkin jos olosuhteet ovat vaativat.

Riskiä lisäävät viime lokakuusta lähtien sallitut ns. eurorekat.

– Poikkeusluvalla saa liikkua jopa 90-tonnisella rekalla, jonka korkeus saa olla 4,4 metriä. Massaa ja tavaraa on enemmän, Piirainen muistuttaa.

Kunnossapidon määrärahoja on leikattu, urien paikkuu on jäänyt ja teitä aurataan kovinakin lumitalvina yhä harvemmin. Tienparannustöistä on leikattu.

– Luvattuja keskikaiteita on viimeisen kymmenen vuoden aikana pystytetty erittäin vähän, Piirainen näpäyttää.

Työsuojelutarkastajat takaisin tien päälle

Kuljettajien työ- ja lepoaikojen seuraaminen heikkeni Piiraisen mukaan, kun työsuojelupiirien tarkastajat poistettiin tien päältä. Ennen he osallistuivat liikkuvan poliisin ratsioihin.

– Työsuojelu keskittyi kuljettajan työkunnon sekä ajo- ja lepoaikojen seurantaan. Liikkuva poliisi tarkisti kuljettajan ajokunnon sekä ajoneuvon kunnon ja lastin sidonnan, Piirainen kertoo.

Yhteistyö loppui, kun työsuojelu siirrettiin aluehallintovirastoihin. Työsuojelutarkastajien pistokäynnit kuljetusyrityksiin eivät Piiraisen mukaan riitä.

– Toinen takapakki oli, kun liikkuva poliisi lakkautettiin 2013.

Piirainen muistuttaa, että Ruotsissa ja Norjassa liikennevalvonta rapautui parissa vuodessa liikkuvan poliisin lakkauttamisen jälkeen.

– Sisäministeri Päivi Räsänen väittää, että paikallispoliisin yhteyteen perustettavat liikennepartiot pystyvät hoitamaan valvontaa. Ruotsin ja Norjan esimerkit kertovat muuta. Pahaa pelkään, että samoin käy Suomessa.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Gaza on historian ensimmäinen kansanmurha media suorassa lähetyksessä.

Gazan kansanmurha tapahtuu suorassa lähetyksessä, mutta nykyajan länsijohtajat ovat vielä heikompia kuin Neville Chamberlain

Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) OECD:n maaraportin tiedotustilaisuudessa Helsingissä perjantaina.

OECD:n karu viesti Suomelle: Osaamistasoa nostettava, maahanmuuttoa helpotettava – tulevaisuus uhkaa valua ohi

Gaza on jo nyt raunioina.

Palestiinan tunnustaminen on ajan kysymys – ”Mutta minkä ajan?”

Timo Furuholm.

Entinen ammattiurheilija perää urheilun arvoja: ”Israel on suljettava kansainvälisestä urheilusta”

Uusimmat

Papanasamin ranta pohjoisjyrkänteeltä kuvattuna.

Intian suosituinta rantakohdetta reunustaa geologinen harvinaisuus – Asiantuntijat vaativat suojelua, paikalliset kannattavat turismia

Warsunilainen Qadir Sheikh vammautui miinaonnettomuudessa. Sheikh suree sitä, että vamman vuoksi hänen tyttärensä jäävät ilman koulutusta.

Maamiinakiellosta luopumisen ei pitäisi olla läpihuutojuttu

Gaza on historian ensimmäinen kansanmurha media suorassa lähetyksessä.

Gazan kansanmurha tapahtuu suorassa lähetyksessä, mutta nykyajan länsijohtajat ovat vielä heikompia kuin Neville Chamberlain

Katujen elämä on hiljentynyt. Naisia ja tyttöjä ei enää näe missään ulkona.

Ruksharin tarina – Kun Afganistanin kaikki perhekeskukset lopetettiin

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Hallitus uudistaa sosiaaliturvaa: Jopa sata tuhatta uutta ihmistä toimeentulotuen varaan

 
02

Teollisuusliiton Lehtonen: ”Jos hallitus repii järjestelmää rikki, me emme voi olla se osapuoli, joka yksin pitää pöytää pystyssä”

 
03

Valtiovarainministeriön selitykset eivät vakuuta, kansliapäällikkö sotki pakkaa entisestään – ”Vei pohjaa VM:n aiemmilta selityksiltä”

 
04

Sukupuuttoon kuolleeksi luultu Cheljoen käärmeenpääkala teki yllättävän paluun

 
05

Emme ole valmiita fasismin paluuseen

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

OECD:n karu viesti Suomelle: Osaamistasoa nostettava, maahanmuuttoa helpotettava – tulevaisuus uhkaa valua ohi

23.05.2025

Palestiinan tunnustaminen on ajan kysymys – ”Mutta minkä ajan?”

23.05.2025

Entinen ammattiurheilija perää urheilun arvoja: ”Israel on suljettava kansainvälisestä urheilusta”

23.05.2025

Murentaako Orpon hallitus kansanvaltaa? ”Esitys on täysin tarpeeton”

23.05.2025

Tämä jäi medialta huomaamatta: Hallitus on taas rajoittamassa lakko-oikeutta

23.05.2025

Koko maailman silmien edessä suoritetaan kansanmurhaa: ”Passiivisuudella tuemme Israelin sotarikoksia”

22.05.2025

Voitto ruokaläheteille: Ei yrittäjiä vaan työntekijöitä

22.05.2025

Hallitus jakaantui ennen Gaza-keskustelua: KD ja Perussuomalaiset omalla linjallaan

22.05.2025

Liittojäsenmaksujen verovähennyksellä vankka tuki: Alle kolmannes vastustaa

22.05.2025

Hallituksen koulutusvedätys jatkuu: ”Nyt on selvinnyt ettei luvattua 100 miljoonan rahoitusta ole missään”

21.05.2025

SEY: Hallitus yrittää palauttaa porsaiden kastroinnin – ”Yksi kivuliaimmista eläimille tehtävistä toimenpiteistä”

21.05.2025

Vasemmistoliiton kärhämä jatkuu Turussa: Kolmea puolueosastoa uhkaa erottaminen

21.05.2025

Hallitus uudistaa sosiaaliturvaa: Jopa sata tuhatta uutta ihmistä toimeentulotuen varaan

21.05.2025

KU:n toimitus pohti puolueiden uusimpia gallup-lukuja: ”Kuinka paljon toimintakykyä hallitus enää tarvitsee?”

21.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025

Tiede luo toivoa, kun maailma myllertää

17.04.2025

250 miljardia syytä tukea Ukrainaa

18.03.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään