Facebook on yleisin kuntien käyttämä sosiaalisen median väline, selviää Kuntaliiton toteuttamasta kuntien verkkoviestinnän ja sosiaalisen median käytön kyselystä.
Kaikki kyselyyn vastanneet yli 20 000 asukkaan kunnat ovat Facebookissa ja suurin osa yli 50 000 asukkaan kunnista Facebookissa ja Twitterissä.
Twitteriä käyttää kyselyyn vastanneista kunnista runsas neljännes ja lähes yhtä monella on käytössään Youtube. Linkedinin käyttö on kasvussa, mutta vielä vähäistä.
Kuntaliiton sosiaalisen median kyselyyn vastasi 170 kuntaa eli vastausprosentti oli 53. Suurissa kaupungeissa kyselyyn vastattiin ahkerammin kuin pienissä kunnissa.
Nuorisotoimi ja kirjasto ovat aktiivisimpia sosiaalisen median käytössä.
Sosiaalisen median kanavia käytetään eniten tapahtumien markkinointiin ja uutisista välittämiseen. Tapahtumiaan markkinoi yli 70 prosenttia kyselyyn vastanneista sosiaalista mediaa käyttävistä kunnista, matkailumarkkinointia harjoittaa yli puolet.
Noin kolmannes vastanneista kunnista on kehittänyt erillisen mobiili- tai tablettisovelluksen.