Aalto-yliopisto ja Teknologiateollisuus ry ovat selvittäneet syitä sähköautojen käyttöönoton hitauteen Suomessa. Maassamme on tällä hetkellä noin 500 sähköautoa ja latausasemia vajaat 60.
Verkkokyselyssä sekä asiantuntijahaastatteluissa ja seminaareissa suurimmaksi haasteeksi nousivat nykyisten sähköautojen tekniset ominaisuudet. Autojen käytettävyys on parantunut merkittävästi viimeksi kuluneen kymmenen vuoden aikana, mutta akku ei kestä riittävästi arktisissa olosuhteissa ja pitkillä välimatkoilla, kertoo tutkimuksen johtaja Pekka Malinen, Aalto-yliopistosta.
– Toisenlaisena hidasteena on sähköautojen korkea hinta. Selvityksessä ehdotammekin ratkaisuksi sähköautojen nollaverotusta. Mikäli autojen määrää ei saada Suomessa kasvuun, jäämme vuosia jälkeen maailman kehityksestä ja sen hyödyistä.
Suomeen tarvitaan lisää ajoneuvojen latausasemia ja älykkäitä sähköverkkoja, jotka mahdollistavat sähköautojen akkujen hyödyntämisen energian varastonnissa ja kuormituspiikkien tasauksessa. Malli mahdollistaa hyvät liiketoimintamahdollisuudet Suomen osaavalle ja monipuoliselle elinkeinoelämälle.
– Uusien älykkäiden liikennejärjestelmien kehittäminen ja toteuttaminen edellyttää saumatonta julkisen ja yksityisen sektorin välistä yhteistyötä ja yhteistä tavoitetta. Uusien ajoneuvotekniikoiden ja niihin perustuvien järjestelmien käyttöönotossa valtiovallalla on tärkeä rooli, Malinen toteaa.