Sähköliiton ammattiosasto 177 tiedottaa julistaneensa ylityökiellon ja käynnistäneensä lakon koskien rautateiden sähkölaitteiden kunnossapitoa ja rakentamista.
VR Track on ilmoittanut kevään aikana irtisanovansa 14 työntekijää ja lomauttavansa koko kunnossapitohenkilökuntansa 14 päiväksi. Yhtiö on edellyttänyt asentajilta joustoja ja ylitöiden tekemistä. Osalle asentajista on kerrottu, ettei lomautuksia ehdi pitää ennen joulukuuta.
Asentajat talousvaikeuksissa
Samaan aikaan VR on hyvän tuloksensa ansiosta palkitsemassa johtajiansa noin seitsemän miljoonan euron kannustinpalkkiolla.
– Jatkuvat työehtojen heikentämiset ovat ajaneet monet asentajat taloudellisen kuilun partaalle. Useat ovatkin lähteneet muualle töihin, mikä lisää jäljelle jäävien työtaakkaa sekä yksintyöskentelyä erittäin vaaralliseksi luonnehditulla rautatiealalla. Tässä tilanteessa työntekijät eivät halua osallistua johtajien bonuksiin omia työehtojaan heikentämällä, Kiskoliikenteen sähkö-, tietoliikenne- ja turvalaiteammattilaisten (osasto 177) puheenjohtaja Petri V. A. Tamminen toteaa.
Matkustajien turvallisuus uhattuna
VR Trackin organisaatiota on kehitetty kasvattamalla hallintoa ja vähentämällä suorittavaa porrasta.
– Aiemmassa kahden asentajan työskentelymallissa pitkätkin työrupeamat jaksoi, kun toinen asentaja saattoi levähtää toisen ajaessa pitkillä ja pimeillä siirtymätaipaleilla, Tamminen kuvailee.
Kahden asentajan mallissa myös matkustajien turvallisuus oli taattu, kun toinen ammattilainen tarkisti toisen tekemät korjaus- ja muutostyöt.
Nyt VR Trackin asentajat joutuvat työskentelemään yksin ja yhtäjaksoisesti jopa 24 tuntia. Huoli niin omasta kuin matkustajienkin turvallisuudesta on kova.
– Lisäksi asiakas, eli valtio, kiristää vasteaikoja ja vaatii nopeampaa viankorjausta. Kyetäkseen olemaan vaaditussa ajassa vikapaikalla on asentajan käytännössä nukuttava saappaat jalassa, muutoin yhtiölle tulee tuntuvat sakot ja junat myöhästyvät, Tamminen toteaa.
Neuvotteluteitse ei enää ratkaisua
Sähköliitto on käynyt neuvotteluja VR:n, PALTA:n ja JHL:n kanssa jo yli kahden vuoden ajan saadakseen rautatiealalla työskentelevät Sähköliiton jäsenet Sähköliiton työehtosopimuksen piiriin. Neuvottelut ovat päättyneet tuloksettomina.
– VR Track ei siis halua neuvotella noin 150 asentajaansa edustavan liiton kanssa. Se ei ole ollut kiinnostunut työrauhasta, jonka takaavaa työehtosopimusta sille on tarjottu useampaan kertaan, Tamminen selventää ja muistuttaa, etteivät rautatiealalla työskentelevät Sähköliiton jäsenet ole työrauhaan sidottuja, koska Sähköliitto ei ole osallisena rautatiealan työehtosopimuksessa tai muutoinkaan siihen sidottu.
Ensin ylityökielto, sitten lakko
Ylityökielto koskien kaikkea ylityötä, myös varallaoloa, alkaa perjantaiaamuna 13. kesäkuuta. Työtaistelu laajenee 27. kesäkuuta, jolloin ammattiosasto käynnistää yhtiöön kohdistuvan lakon. Lakko päättyy 1. heinäkuuta.
Työ̈taisteluun osallistuvat kaikki yhtiössä työskentelevät osasto 177:n jäsenet. Käyttökeskushenkilöstö jää työpaikoilleen suorittamaan hengen, terveyden ja omaisuuden suojelemiseksi välttämättömiä työtehtäviä.
Osaston mukaan ylityökielto poistuu ja suunnitellut työtaistelutoimenpiteet puretaan, kun työnantaja peruu suunnitellut lomautukset ja suostuu siihen, että VR Trackin sähköasentajat noudattavat Sähköliiton kanssa solmittavaksi tulevaa työehtosopimusta. Lisäksi VR Trackin Sähköliiton jäsenillä on oltava oikeus valita luottamusmiehet.