VR:n liikennettä uhkaava sähkö- ja kunnossapidon lakko alkoi viime perjantaina. Julkisten- ja hyvinvointialojen liiton puheenjohtaja Jarkko Eloranta ei usko sen johtavan sähkömiesten toivomaan tulokseen.
Sähköliiton ammattiosasto numero 177 aloitti perjantaina toisen lakon saadakseen jäsenilleen luottamusmiehen ja oman työehtosopimuksen. Lakko päättyy ensi perjantaina kello 24.
Eloranta muistuttaa, että VR Trackin työehtosopimus on voimassa eikä siitä aiota lohkoa osaa työntekijöitä toiseen sopimukseen.
– Nyt on kyse noin 150 työntekijästä, jotka eivät kuulu JHL:ään. Jos vastaava määrä jäseniämme löytyisi vaikkapa kaupanalalla, emme mekään vaadi heille sopimusta, Eloranta vertaa.
– Meillä on vakiintunut sopimusjärjestelmä ja yleissitovat sopimukset. Ei meillä eikä työnantajalla ole halua avata niitä. Kysymys on järjestelmän luotettavuudesta. Näin pienen porukan takia sopimusjärjestelmää ei ryhdytä romuttamaan.
”Kompromissia on tarjottu”
Valtaosa VR Trackin koko henkilökunnasta kuuluu JHL:ään, sähköasentajista Elorannan mukaan ”ei kovin moni”.
Lakkolaisten vaatimus omasta luottamusmiehestä on omituinen, sillä muillakaan henkilöstöryhmillä, kuten koneenkäyttäjillä, ei ole omia luottamusmiehiä.
– Alue- ja yhtiökohtaisilla luottamusmiehillä on tultu toimeen. Ja pitäisi tulla jatkossakin, hän toteaa.
– Olemme kyllä esittäneet sellaista yhteistyömahdollisuutta, että he voisivat pysyä Sähköliiton jäseninä ja meidän luottamusmiehemme hoitaisivat heidän asioitaan.
Rikkurointisyyte aiheeton
VR-konsernin hallituksessa jäsenenä istuva Metalliliiton puheenjohtaja Riku Aalto suostuu ottamaan lakkoon kantaa vain ay-johtajana.
Sähköliiton ammattiosasto 177 on syyttänyt työnantajaa rikkurityövoiman hankkimisesta. Työnantaja on luvannut kesken lomaltaan lakon ajaksi töihin palaaville ylimääräisiä kertapalkkioita.
– Täytyy muistaa, että kaikki työehtosopimukset ovat kiinni. Jos sopimuksen piiriin kuuluvat työntekijät tekevät näitä töitä, kyse ei ole rikkuroinnista.
Järjestöpuolen kiista pitää Aallon mielestä ratkaista valtakunnan sovittelijan toimistossa yhdessä JHL:n ja työnantajajärjestö Paltan kanssa.
Lakkoileva ammattiosasto on moittinut työnantajaa epätasa-arvoisesta kohtelusta, koska työnantaja ei peri heidän jäsenmaksujaan Sähköliittoon. Jäsenmaksuperintä koskee vain JHL:n jäseniä.
Metallin Aalto huomauttaa, että käytäntö on tuttu yksityiseltä sektorilta. Yleensä työnantaja päättää, hoitaako se jäsenmaksuperinnän kaikkien työntekijöiden osalta vai vain sopimusalaan kuuluvien.
”Henkilöstörahastokin kasvoi”
Lakkoilijat ovat muistuttaneet, että VR karsii ratojen huoltohenkilökuntaa, mutta myöntää samaan aikaan 7 miljoonan kannustinpalkkiot 780 johtajille.
– Kahtena edellisvuotena he eivät saaneet mitään. Samaan aikaan myös henkilöstörahastoon tuli iso potti, Aalto sanoo.
Hän myöntää, että VR Track toimii kovassa kilpailussa, sillä radanrakentajia on muitakin.
– VR:n hallituksessa emme puutu yksittäisiin kilpailutuskysymyksiin, mutta kuitenkin siihen, millaista henkilöstöpolitiikkaa yhtiö noudattaa. Järjestökiistat eivät sinne kuulu.