Vuoden taiteilija
Rusasen Ville Kuopiosta, syntynyt 1977
Baritoni
Kyllähän vaikkapa poliitikkona olisi päässyt helpommalla.
Koulutus:
Sibelius-Akatemia, musiikin maisteri.
Lauluopintoja Pertti Rusasen, Jorma Hynnisen ja Päivi Nisulan johdolla.
Kiinnitykset:
Suomen Kansallisoopperan solistikunta 2014-
Vierailut mm. Milanon La Scala, Lyonin ooppera, Alankomaiden ooppera, Nationale Reisopera, Scottish Opera, Suomen Kansallisooppera, Opera Cava -festivaali sekä useat suomalaiset maakuntaoopperat.
Lappeenrannan laulukilpailujen voitto 2004
Ei kaihda kevyempääkään musiikkia.
Savonlinnan Oopperajuhlien Kullervon esitys on päättynyt. Kimmon vavahduttavan roolin upeasti laulaneen, vuoden taiteilijaksi valitun Ville Rusasen matka Kyrönsalmen sillalla keskeytyy tuon tuostakin, olalle taputtajia ja kiittelijöitä riittää. Ja kyllä kaunisääninen baritoni kiitokset ansaitseekin syvällisestä tulkinnastaan kampurajalkaisena orjana, Kullervon ainoana ystävänä. Kansainväliselle uralle kiirinyt Rusanen nousee, tämän kesän juhlilla komean uutuustulkinnan saaneen, Aulis Sallisen Kullervo-oopperan koskettavimmaksi hahmoksi.
– Sallinen lupasi säveltää korkealle baritonilleni sopivaa laulettavaa oopperan uutuustuotantoon, mutta ei hänen tarvinnut. Harjoitellessa huomasin, että alkuperäinen Kimmon roolin musiikki sopikin yllättävän hyvin äänelleni. Hyvän ja pahan taistelussa Kimmon hyvää edustava rooli on älyllisesti erittäin haastava ja vaativaa laulettavaa, yleisön liikuttumaan saanut Rusanen selvittää.
Sallisen Kullervolla on hänen mielestään paljonkin annettavaa juuri tänä päivänä karmeita sotauutisia ja koston kierrettä seuratessamme.
– Se voisi hyvin kuvata Lähi-idän traagisia tapahtumia, tai Ukrainan konfliktia. Libreton lisäksi Sallisen musiikki on ihmeen ajatonta, universaalia.
”Mutta ei minua huolittu”
Savolaissyntyinen Ville Rusanen ei ole mikään turhantärkeä oopperadiiva, vaan kertoilee hymynkare suupielessään uransa vaiheista ajellessaan Liperiin vaimon kotitilalle perhettään tapaamaan. Tänään maanantaina hän palaa vielä kerran Olavinlinnaan Kullervon viimeiseen esitykseen.
– On todella hienoa, että juhlien taiteellinen johtaja Jorma Silvasti rekrytoi minut Kimmon rooliin, ensimmäistä kertaa Savonlinnan Oopperajuhlilla laulava Rusanen iloitsee. Pyrkyä tälle, monien mielestä Suomen oopperataiteen ykköslavalle, Rusaselle on ollut jo vuosia aikaisemmin.
– Olin lähdössä kontrabassonsoiton jatko-opintoihon, kun pyrin Savonlinnan Oopperajuhlien kuoroon tietoisena siitä, että kuorolaisilla on aina hauskaa Savonlinnan kesässä, ja kyllä laulaminenkin kiinnosti. Mutta, ei minua huolittu tähän maineikkaaseen kuoroon. Olin syvästi pettynyt, kontrabassoa ja selloa pienestä pitäen soittanut Rusanen naureskelee.
Hän muistelee nähneensä Taikahuilun esityksen Savonlinnassa pikkupoikana, mutta Verdin Macbethin Savonlinnan esitys jysähti kymmenvuotiaan muusikonalun tajuntaan lähtemättömästi.
Kiinnostus alkoi pienestä roolista Gounodin Faustissa
Rusanen ei kavahda kevyempääkään musiikkia. Hän on soittanut rautalankabändissä, ja kuuntelee edelleenkin kaikkea muuta kuin oopperamusiikkia vapaa-aikoinaan.
– Eri musiikinlajien vastakkainasettelu on typerää ja hyödytöntä, samoin urheilun ja kulttuurin vastakkaisasettaminen erityisesti, kun kyseessä on rahoitus, urheilutaustainen, uuttera penkkiurheilija toteaa.
Ville Rusasen on musikaalisesta perheestä, isä on eläkkeellä oleva laulaja, laulunopettaja ja musiikkineuvos Pertti Rusanen, Johanna-sisko etevä oopperalaulaja, ja toinenkin sisar oli päätyä laulajan uralle, mutta valitsi sitten toisin. Lauluopintonsa Ville aloitti isänsä oppituolissa. Mutta, ei Villestä laulajaa pitänyt tulla vaan kontrabasisti. Hän opiskeli Kuopion konservatoriossa ja soitti keikkaluoteisesti Kuopion kaupunginorkesterissa.
– Laulaminen rupesi todella kiinnostamaan, kun lauloin pienen roolin Gounodin Faust-oopperan Kuopion esityksessä. Se oli hieno kokemus ja tällä tiellä ollaan. Instrumenttiopinnot vaihtuivat laulun opiskeluun Sibelius-Akatemiassa ensin Jorma Hynnisen, sittemmin Päivi Nisulan oppilaana. Jorma Hynnisen merkitystä kannustavana ja hienovaraisena opettajana Rusanen kiittelee vuolaasti. Päivi Nisula saa kiitosta rentouden opettamisesta laulamisessa. Laulamisen kun pitäisi olla luonnollista ja tuntua hyvältä. Hynnisen lisäksi Ville Rusanen ei hamua kansainvälisten tähtein perään, vaan nimeää toiseksi esikuvakseen Usko Viitasen.
– Viitasella on uskomattoman hieno ääni, sellainen kiinteästi soljuva baritoni metallisine sointeineen, siihen minäkin pyrin.
Kykyä kansallisbaritoniksi
Lappeenrannan laulukilpailujen voitto vuonna 2004 oli hieno ponnahduslauta uralla.
Kiitetyn Kimmon roolin lisäksi Rusasen kesä Savonlinnassa on ollut hohdokas. Hänet nimitettiin Oopperajuhlien Vuoden taiteilijaksi, vuodesta 1978 alkaen jaetun palkinnon pokanneiden Martti Talvelan, Jorma Hynnisen, Jorma Silvastin, Juha Uusitalon ynnä muiden tähtien hienoon kaartiin.
Se oli hieno tunnustus, ja antoi lisäpontta haluun onnistua Kimmon roolissa mahdollisimman hyvin.
Palkintoperusteluissa hehkutetaan, että Ville Rusasessa on kykyä kansallisbaritoniksi. Allekirjoitan tämän monin verroin Kullervon esityksen nähtyäni ja Rusasen nousujohteista uraa vuosien varrella seuranneena.
– Savonlinnan-debyyttinsä tekevä Ville Rusanen on taiteilija, jonka asenne ja persoonallisuus ovat kohdallaan. Hän edustaa juuri sellaisia taiteellisia ja inhimillisiä arvoja, jotka haluaisin jatkossakin liitettävän Savonlinnan Oopperajuhliin, taiteellinen johtaja Jorma Silvasti toteaa.
– On oikeastaan käsittämätöntä että Kansallisoopperat, La Scalat ja Lyonit kiertänyt nuori laulaja debytoi meillä Savonlinnassa vasta nyt, suomalaisiin laulajiin luottava Jorma Silvasti ihmettelee.
Itse Rusanen pitää suurimpina vahvuuksinaan kokonaisvaltaista muusikkoutta.
”Ei minusta oikein muuhun työhön olisi ollut”
– Tausta instrumentalistina ja hitaasi kiiruhtaminen roolien suhteen ovat hioneet laulamistani, ja auttaneet keskittymään entistä syvällisemmin kuhunkin rooliini, Kansallisoopperassa pari vuotisen kiinnityksen syksyllä aloittava Rusanen linjaa. Kansallisoopperassa Ville Rusasta kuullaan kaudella 2014–2015 Debussyn Pelléas ja Mélisanden Pelléasin osassa ja Leoncavallon Pajatson Silviona.
Taiteen yhdeksi tärkeimmäksi merkitykseksi Rusanen linjaa taiteen ja kulttuurihistorian vaalimisen.
Taiteen merkitys on mittaamaton, se luo yhteyksiä siihen, minkälaista taidetta on tehty vuosisatoja sitten. Ihminen tarvitsevat elämyksiä kestääkseen arjen ankaruuden. Jos esiintymiseni oopperalaulajana antaa elämyksiä, ja koskettaa jollain tasolla, tiedän tekeväni tärkeää työtä, Rusanen toteaa ja painaa kaasua ehtiäkseen viisi- ja kolme -vuotiaiden muskarilaistensa ja vaimonsa luo maaseudun rauhaan viikonlopuksi. Autoradiossa ei soi ooppera, ettei vaan peräti iskelmä.
– Ei minusta oikein muuhun työhön olisi ollut, vaikka kyllähän vaikkapa poliitikkona olisi päässyt helpommalla, hän vielä huikkaa hymyn kaarre suupielissään.
Yle Teema lähettää suorana Savonlinnan oopperajuhlilta Aulis Sallisen Kullervo-oopperan maanantaina kello 19.00.
Vuoden taiteilija
Rusasen Ville Kuopiosta, syntynyt 1977
Baritoni
Kyllähän vaikkapa poliitikkona olisi päässyt helpommalla.
Koulutus:
Sibelius-Akatemia, musiikin maisteri.
Lauluopintoja Pertti Rusasen, Jorma Hynnisen ja Päivi Nisulan johdolla.
Kiinnitykset:
Suomen Kansallisoopperan solistikunta 2014-
Vierailut mm. Milanon La Scala, Lyonin ooppera, Alankomaiden ooppera, Nationale Reisopera, Scottish Opera, Suomen Kansallisooppera, Opera Cava -festivaali sekä useat suomalaiset maakuntaoopperat.
Lappeenrannan laulukilpailujen voitto 2004
Ei kaihda kevyempääkään musiikkia.