Pääkaupunkiseudulla toimiva HSL:n joukkoliikenne sai keväällä 2014 matkustajilta ennätyksellisen korkean arvosanan, 4,15 asteikolla yhdestä viiteen.
Kevään tutkimukseen osallistui yli 25 000 matkustajaa, ja heistä 90,4 prosenttia pitää joukkoliikennettä joko hyvänä tai erittäin hyvänä.
Matkustajien tyytyväisyys lisääntyi voimakkaasti jo syksyllä 2013 ja tämän vuoden keväällä kasvu jatkui maltillisena.
– Tyytyväisyys kasvoi kaikissa liikennevälineissä. Voimakkainta kasvu oli bussiliikenteessä, jossa yleinen tyytyväisyys nousi viidellä prosenttiyksiköllä lähes 90 prosenttiin. Huomattavaa kasvua tapahtui myös metro- ja lähijunaliikenteessä, sanoo HSL:n Operatiiviset tutkimukset -ryhmän päällikkö Antti Vuorela.
Metrolla eniten suosiota
Matkustajat pitävät edelleen parhaana metroliikennettä, jossa tyytyväisten osuus nousi ennätyksellisen korkealle tasolle, 94 prosenttiin. Myös metron yöliikennekokeilua pidettiin hyvänä. Matkustajat kokevat myös siisteyden parantuneen raitio- ja lähijunaliikenteessä sekä bussipysäkeillä ja lähijunien laitureilla.
Matkustajat ovat tyytyväisiä HSL:n tarjoamaan aikataulu- ja reittitietoon. Mobiililaitteet ovatkin kasvattaneet suosiotaan tietokoneiden kustannuksella, joskin aikataulutietoa haetaan edelleen yleisimmin tietokoneelta. Paperinen aikataulukirja on menettänyt merkitystään: sitä hyödynsi alle 17 prosenttia matkustajista.
Matkustajista yli 94 prosenttia käyttää matkakorttia ja 95,6 prosenttia on korttiin tyytyväisiä. Lisäominaisuudeksi toivotaan mahdollisuutta ladata matkakortti netissä.
Bussilinjojen viiden kärki
Bussiliikenteessä parhaat arvosanat saivat Espoon sisäinen linja 16 (Matinkylä – Henttaa), Helsingin sisäinen linja 53 (Hakaniemi – Munkkiniemi), Helsingin sisäinen linja 71V (Rautatientori – Pukinmäki), seutulinja 530 (Martinlaakso – Espoon keskus) ja 550 (Itäkeskus – Westendinasema).