Kansanedustaja Kari Uotila (vas.) toivoo Hangon junaradan sähköistämistä. Hän jätti lisätalousarvioaloitteen sähköistämishankkeen käynnistämisestä. Eduskunta on jo vuoden 2014 talousarviosta päätettäessä kiirehtinyt hanketta ja myöntänyt sille rahaa käynnistämisvalmiuden varmistamiseksi. Hanke ei kuitenkaan ole mukana hallituksen toisessa lisätalousarvioesityksessä.
Uotila perustelee esitystä sillä, että Hangon satama on Suomen eteläisin satama, joka jäätyy harvoin ja jonka kautta on lyhin reitti Keski-Eurooppaan. Silti Hanko – Hyvinkää -rata on Etelä-Suomen ainoa merkittävä tavaraliikenteen rata, jota ei ole sähköistetty.
– On selvää, että rataosuuden sähköistys parantaa huomattavasti Länsi-Uudenmaan teollisuuden ja satamien kilpailukykyä, Uotila sanoo ja muistuttaa siitä, että Raaseporin seutu on nimetty äkillisen rakennemuutoksen alueeksi vuosiksi 2012 – 2015.
– Alueen kehityksen kannalta on todella tärkeää, että hanke saadaan pian alulle, Uotila arvioi.
Hän esittää aloitteessaan viiden miljoonan euron rahoitusta sähköistämishankkeen käynnistämiseen niin pian kuin mahdollista. Alun perin radan sähköistäminen on ajoitettu vuosille 2016 – 2022. Aikaistamiselle on Uotilan mukaan vahvat perusteet. Hänen mielestään talouden yskiessä tarvitaan elvyttävien hankkeiden kiirehtimistä.
– Liikennehankkeita on järkevää toteuttaa silloin, kun rakentaminen on suhdannesyistä tavanomaista edullisempaa. Niillä on myös merkittävä työllistävä vaikutus, ja ne ovat usein nopeasti käynnistettävissä, hän toteaa.
– Sähköistäminen mahdollistaisi Hangon sataman tehokkaan käytön, jolloin rikkidirektiivin tuomia lisäkustannuksia saataisiin pienennettyä.