KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Malmin lentoasemalle rakennetaan asuntoja 2020-luvulla

Asunnot siintävät Malmin lentoaseman lähitulevaisuudessa.

Asunnot siintävät Malmin lentoaseman lähitulevaisuudessa. Kuva: Jussi Joentausta

Silvia Modig ja Sirpa Puhakka kertovat, että Malmille saadaan myös kohtuuhintaisia asuntoja.

Johan Alén
27.9.2014 14.00
ILMOITUS
ILMOITUS

Malmin lentoasema

Avattu 1936. Helsingin päälentoasema vuoteen 1952.

Noin 300 työpaikkaa, joista noin 60 osa-aikaisina. Järjestöissä muutamia tuhansia ilmailuharrastajia.

Toimintojen alasajon suunnittelu on alkanut. Rakennuskielto estää toimintojen laajentamisen.

Merkittäviä rakennuksia ovat 1930-luvulla valmistuneet terminaalirakennus ja lentokonehalli, joita ei ole vielä suojeltu.

Uusi Malmi

Rakentaminen aloitetaan 2020-luvulla.

Asuntoja hahmotellaan 15 000–30 000 asukkaalle. Osa asunnoista toteutetaan Helsingin käytäntöjen mukaan kohtuuhintaisina.

Alueelle syntyvät palvelut hyödyttävät koko Koillis-Helsinkiä.

Lentoasemasta säilytettäville rakennuksille voidaan kehittää uusia käyttötarkoituksia. Asiasta ei ole tehty päätöksiä.

Malmin lentoaseman 138 hehtaarille rakennetaan asuntoja 2020-luvulla. Helsingin seudun kunnissa kiertää jo hyväksyttävänä valtion ja kuntien välinen sopimus suurista infrahankkeista, jossa kenttäalueen tulevaisuus määritellään.

Sopimuksessa todetaan, että ”valtio lopettaa toimintonsa Malmin lentokentällä tavoitteena vuoden 2016 mutta viimeistään vuoden 2020 loppuun mennessä, jonka jälkeen alue palautuu Helsingin kaupungin käyttöön”.

Helsingin kaupunginhallituksen jäsenen Sirpa Puhakan (vas., Twitter: @spuhakka) mukaan seuraava askel on, että lentoasemia hallinnoiva Finavia purkaa vuokrasopimuksensa kentästä, minkä jälkeen kaupunki pääsee kaavoittamaan alueen asunnoille.

Rajavartiolaitoksen vartiolentolaivueesta kerrottiin Kansan Uutisille viime viikolla, että Malmin-toimintojen siirtoa Helsinki-Vantaalle on alettu suunnitella.

Kun yleiskaavaa on muutettu, kiinteistökohtaisen asemakaavan valmistelu voi alkaa. Kansanedustaja Silvia Modig (Twitter: @silviamodig) ja Sirpa Puhakka vasemmistoliiton valtuustoryhmästä ehdottavat, että alueen tulevat asukkaat otettaisiin mukaan jo tässä vaiheessa. He esittävät, että tontteja voitaisiin varata jonkin verran myös asukkaiden itse rakennuttamille taloille, mitä on kokeiltu esimerkiksi Jätkäsaaressa.

Suunnittelu alkaa
puhtaalta pöydältä

Malmin alueen kehitys on saamassa uuden alun. Asukkaiden määräksi arvioidaan jopa 15 000–30 000 aiemman 10 000 asukkaan pientaloalueen asemesta. Päätettävänä on, tuleeko uusista rakennuksista korkeita vai matalia ja miten paljon viheralueita jää ulkoilukäyttöön.

Kenttää ympäröi suosittu ulkoilureitti, ja Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen selvityksen mukaan kenttä on nykyisin linnustollisesti arvokas kohde.

Kaupunki tasapainoilee betonin ja vihreän välillä.

– Olemme puolustaneet esimerkiksi Kivinokan viheraluetta. Kun vastustamme jotain, meiltä kysytään vaihtoehtoisia rakentamiskohteita, ja olemme nostaneet esiin esimerkiksi Malmin, Modig kertoo.

Hän sanoo, että Malminkin kaavoituksessa on oltava tarkkana, jotta ulkoilualue saadaan säilytettyä.

Kohtuuhintainen
asuminen turvattava

Lentoaseman yhtenäinen alue sopii hyvin seka-asumisen toteuttamiseen: eri rakennuttajat toteuttavat kerralla kovan rahan asuntoja ja vuokra-asuntoja, niin että kaupunkilaiset eivät jakaudu varallisuuden mukaan eri alueille.

Vasemmistoliitto ajaa kohtuuhintaisten asuntojen rakentamista. Helsingissä onkin sovittu, että niitä toteutetaan aina osuus uusista asunnoista. Kovien asumiskustannusten vuoksi pienituloisilla ei ole muutoin mahdollisuutta asua pääkaupungissa.

– Tällä hetkellä olisin painottanut kohtuuhintaista asuntotuotantoa, Modig sanoo.

Hänen mukaansa muutama iso yritys pitää hallussaan Helsingin rakennuskelpoisia tontteja. Puhakka kertoo, että kaupunki onkin yrittänyt saada lisää pieniä rakennusyhtiöitä toteuttamaan niille soveltuvia hankkeita, mutta tämä on ollut vaikeaa.

Malmin lentoaseman alue on kaupungin omistuksessa.

Pajusen jääviys kaatoi
edellisen yrityksen

Modig ja Puhakka luottavat siihen, että uusi asuinalue nostaa Malmin profiilia ja parantaa palvelujen tarjontaa.

– Kokonaisuutena tämä on Malmille hyvä, Puhakka arvioi.

Mutta prosessista ei tule helppoa. Kaavasta on odotettavissa valituskierros, joka viivästyttää rakentamista.

Helsinki kaavoitti Malmin lentoaseman asuntorakentamiseen yleiskaavassa 2002, mutta korkein hallinto-oikeus totesi Jussi Pajusen (kok., Twitter: @KjJussi) jääviksi valtuuston ja kaupunginhallituksen valmistelussa, sillä hän oli samaan aikaan Malmin Nova -kauppakeskuksen kiinteistöyhtiön hallituksen puheenjohtaja. Kaava kumottiin lentoaseman osalta.

Pajusen suvun yhtiöt myivät Malmin Nova -kauppakeskuksen jo ennen korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä. Jussi Pajunen jätti tehtävät yhtiöissä tultuaan valituksi Helsingin kaupunginjohtajaksi.

Valtion etsittävä
korvaava kenttä

Modig ja Puhakka kiittävät rakennushankkeen edistämisestä liikenneministerinä toimineelle Merja Kyllöselle (vas.). Tukea tuli myös sosiaalidemokraateilta.

Helsinki saa uuden asuinalueen – mutta minne kentän nykyiset käyttäjät menevät sitten, kun kaupunkirakenne ei enää pysty mahduttamaan lentoasemaa sisälleen?

– Valtion pitää etsiä korvaava kenttä. Tämä oli Kyllösen agendalla ministerinä, Modig vastaa.

Toiminnat voivat siirtyä olemassaoleville kentille tai mahdollisesti rakennettavalle uudelle lentokentälle.

– Toiminnan on voitava jatkua, Modig painottaa.

Malmin lentoasema

Avattu 1936. Helsingin päälentoasema vuoteen 1952.

Noin 300 työpaikkaa, joista noin 60 osa-aikaisina. Järjestöissä muutamia tuhansia ilmailuharrastajia.

Toimintojen alasajon suunnittelu on alkanut. Rakennuskielto estää toimintojen laajentamisen.

Merkittäviä rakennuksia ovat 1930-luvulla valmistuneet terminaalirakennus ja lentokonehalli, joita ei ole vielä suojeltu.

Uusi Malmi

Rakentaminen aloitetaan 2020-luvulla.

Asuntoja hahmotellaan 15 000–30 000 asukkaalle. Osa asunnoista toteutetaan Helsingin käytäntöjen mukaan kohtuuhintaisina.

Alueelle syntyvät palvelut hyödyttävät koko Koillis-Helsinkiä.

Lentoasemasta säilytettäville rakennuksille voidaan kehittää uusia käyttötarkoituksia. Asiasta ei ole tehty päätöksiä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Translaki hyväksyttiin lopulta selvin numeroin.

Eduskunta hyväksyi translain äänin 113–69

SDP:n johto kertoi puolueen talouslinjauksen. Se on samanhenkinen kuin vasemmistoliiton tiistaina julkaisema.

SDP torjuu leikkaukset, luottaa sopeutuksessa tulevaisuusinvestointeihin ja veropohjan tiivistämiseen

Kokoomuksen Matias Marttinen pitää Suomen etuna, että vasemmistoliitto olisi oppositiossa ensi vaalikaudella.

”Suomen etu” – Kokoomuksesta toivotetaan vasemmistoliitto oppositioon

Katja Hänninen

Kansanedustajan mielestä kaupan palkalla on vaikea tulla toimeen: ”Entisenä myyjänä ymmärrän”

Uusimmat

Translaki hyväksyttiin lopulta selvin numeroin.

Eduskunta hyväksyi translain äänin 113–69

SDP:n johto kertoi puolueen talouslinjauksen. Se on samanhenkinen kuin vasemmistoliiton tiistaina julkaisema.

SDP torjuu leikkaukset, luottaa sopeutuksessa tulevaisuusinvestointeihin ja veropohjan tiivistämiseen

Kokoomuksen Matias Marttinen pitää Suomen etuna, että vasemmistoliitto olisi oppositiossa ensi vaalikaudella.

”Suomen etu” – Kokoomuksesta toivotetaan vasemmistoliitto oppositioon

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Teollisuusliiton Lehtonen sovintoesityksen hylkäyksestä: ”Luvut eivät maistuneet keskinäisissä neuvotteluissa, miksi ne olisivat maistuneet nyt”

 
02

”Translaki ei tule vaikuttamaan Päivi Räsäsen arkeen mitenkään – monelle se on elämän tai kuoleman kysymys”

 
03

Puolustusministeri myöntänyt vientiluvan puolustusmateriaalille Turkkiin – Li Andersson: Asiaa ei ole käsitelty hallituksessa, vientilupaa ei tulisi myöntää

 
04

Kiky-sopimus täyttää seitsemän vuotta – keskituloinen duunari maksanut tuhat euroa työnantajalle kuuluneita maksuja

 
05

Kuluvalla viikolla on yksi selkeästi tärkein asia eduskunnassa

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kansanedustajan mielestä kaupan palkalla on vaikea tulla toimeen: ”Entisenä myyjänä ymmärrän”

01.02.2023

Arviointineuvosto: Sopeuttamisessa tarkasteleva myös tuloja – nostaa esille listaamattomien yritysten osinkoverohuojennuksen

01.02.2023

Lakot alkoivat ja lisää tulee, koska työnantajat eivät ole valmiita sopimaan

01.02.2023

PAM antoi uuden lakkovaroituksen kaupan alalle – Myös laajempi viesti viesti työnantajille

31.01.2023

Loukkaavaa, luokatonta, kommentoivat vasemmistoliiton edustajat pelottelua translaista

31.01.2023

Sosiaaliturvauudistus etenee kohti yhtenäisempää perusturvaa

31.01.2023

Lakko alkaa ja Teollisuusliitto jätti jo kolmannen lakkovaroituksen

31.01.2023

Julma H räppää unohdettujen todellisuudesta: ”Ei kukaan kuuntele niitä, ei ketään kiinnosta”

31.01.2023

Kasvisruokamurrosta on edistettävä, esittävät Kivelä ja Lohikoski

31.01.2023
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo



  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Digilehden tai näköislehden aktiivinen tilaaja! Tunnuksesi on siirretty uuteen järjestelmään. Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään