Joensuun normaalikoulussa kokeillaan ensimmäistä kertaa Suomessa katsomusaineiden yhteistä opetusta, tiedottaa Itä-Suomen yliopisto (UEF). Kokeilun toteuttavat Itä-Suomen yliopiston teologinen osasto, soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto sekä Joensuun normaalikoulu.
Katsomusaineiden opetus koostuu evankelis-luterilaisen uskonnon, ortodoksisen uskonnon ja elämänkatsomustiedon yhdeksännen luokan oppilaista. He kokoontuvat vajaan kuukauden ajaksi omien tuntiensa sijaan yhteisille etiikkaa käsitteleville katsomusopetuksen tunneille. Tunneilla heitä opettavat yhdessä näiden oppiaineiden kolme opettajaa.
Tavoitteena tutkimustieto
Oppituntien sisällöt vastaavat nykyisen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tavoitteita. Tunnit on suunniteltu yhteistyössä projektin johtajan ja uskonnonpedagogiikan professorin Martin Ubanin sekä normaalikoulun opettajien kanssa. Opetuskokeilun yhteydessä tehdään neljä eri tutkimusta oppilaiden kokemuksiin, opettajien toimintaan sekä pedagogiseen vuorovaikutukseen liittyen.
– Joitakin yksittäisiä yhteisopetustapauksia on olemassa, mutta aihetta ei ole vielä koskaan tarkasteltu näin hallitusti. Vuonna 2016 käyttöön otettava uusi peruskoulun opetussuunnitelma näyttäisi luonnosten perusteella kannustavan katsomusopettajia yhteisopettajuuteen ja yhteistyöhön, sanoo Ubani.
Yhteistyöstä ei kuitenkaan ole vielä tutkimustietoa, mutta juuri sitä kokeiluilla halutaan kerätä.
Ei kannanotto vaan kokeilu
Ubani korostaa, ettei kokeilun tarkoituksena ole ottaa kantaa siihen, täytyisikö Suomessa siirtyä katsomusaineissa yhteisopetukseen. Kokeilun tarkoitus on tuottaa tutkimustietoa mahdollisten tulevaisuuden päätösten tueksi.
– Julkisessa keskustelussa usein unohdetaan, ettei opetuksen yhdistäminen ole opettajien tai pedagogiikan kannalta mitenkään yksinkertainen asia. Opettaja miettii opetusta suunnitellessaan ensisijaisesti katsomusopetuksen tavoitteita. Lähtökohdan pitäisi olla sama näitä asioita pohdiskelevissa keskusteluissakin.
”Tutkimme siis ilmiötä”
Tutkijoilla ei ole vielä mielessä mitään valmista, uutta opetusmallia.
– Mitään tutkimusta ei saisi altistaa ajamaan jotain valmista mallia, vaan kaiken tutkimuksen lähtökohtana pitää olla tieteen autonomia. Tutkimme siis ilmiötä, emme aja tiettyä opetusmallia, Ubani jatkaa.
Katsomusopetuksen tuntien aiheina ovat muun muassa elämä ja kuolema, ihmisarvo ja ihmisoikeudet, hyvä elämä sekä hyvän ja pahan käsitteet. Tutkimukseen osallistuvat oppilaat ovat mukana huoltajan luvalla. Tutkimus on osa normaalikoulun ja yliopiston välistä tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoimintaa.