Ilmatieteen laitoksen Merentutkimus-yksikön päällikkö Jari Haapala on mukana norjalaisella tutkimusalus RV Lancella, jonka tarkoituksena on ankkuroitua loppiaisen jälkeen jäihin Huippuvuorten pohjoispuolella ja ajelehtia sitten vapaasti jäiden mukana seuraavat kuusi kuukautta.
Ilmatieteen laitoksen tiedotteen mukaan tutkijaryhmät vaihtuvat kuuden viikon väliajoin. Viikot käytetään erilaisten jäähavaintojen tekemiseen.
Arktiset jääalueet ovat kokeneet muutoksia ilmastonmuutoksen myötä. Vuoden 2012 syyskuussa merijään laajuus saavutti kaikkien aikojen pienimmän arvon, 3,41 miljoonaa neliökilometriä. Samalla jäät ovat ohentuneet ja monivuotisen jään määrä vähentynyt.
Haapalan mukaan jään on myös havaittu liikkuvan aikaisempaa enemmän, jolloin sen laajuuden seuranta satelliittien avulla ei anna täysin oikeaa kuvaa tilanteesta.
Monen tekijän summa
Merijään supistumiseen ja ohentumiseen on vaikuttanut monta yksittäistä tekijää, mutta perimmiltään muutokset johtuvat Arktisen alueen lämpenemisestä.
Lämmenneiden talvikuukausien ansiosta merijää ei kasva enää niin paksuksi kuin aikaisemmin ja jääkenttä sulaa nopeammin kesäkauden aikana. Jään ohentuminen on myös muuttanut jääkenttää hauraammaksi, jonka johdosta sen kiertoliike on voimistunut ja jää ajautuu nopeammin Jäämereltä Pohjois-Atlantille.
Näitä tietoja tarvitaan Haapalan mukaan muun muassa ilmastomallien kehittämisessä.
Matka on osa Suomen Akatemian rahoittamaa ilmastonmuutoksen mallinnukseen keskittyvää nelivuotista projektia.
Ensimmäistä kertaa talviaikaan
Pohjoinen napa-alue muuttuu koko ajan. Nyt tehtäviä tutkimusretkiä on edeltänyt kaksi vastaavaa tutkimuskampanjaa. Vuosien 1997/1998 aikana toteutettiin Yhdysvaltojen johdolla ns. SHEBA tutkimusohjelma ja kansainvälisen polaarivuoden aikana 2007/2008 ranskalainen Tara-alus toimi tutkijoiden tukikohtana.
Tällä kertaa Norjan polaari-instituutti on tarjonnut käyttöönsä laivan, joka tekee samalla viimeisen tutkimusmatkansa ennen uuden tutkimusaluksen käyttöönottoa. Mukana on norjalaisten tutkijoiden lisäksi tutkijoita muun muassa Suomesta, Saksasta, Yhdysvalloista ja Kanadasta.
Laiva ajelehtii kuuden kuukauden ajan ja 90 prosentin todennäköisyydellä se ajelehtii länteen kohti Framin salmea.
– Aikaisemmat kampanjat on tehty keväällä tai kesällä, jolloin työolosuhteet ovat hyvät. Nyt vastassa on pimeä kaamosaika ja pahimmillaan jopa -40 asteen pakkaset, Haapala kuvailee.