Palkansaajakeskusjärjestöjen SAK:n, STTK:n ja Akavan yhteinen Mikä fiilis? -kampanjan tavoitteena on luoda positiivista kuvaa ammattiyhdistyksistä. Lisäksi ammattiliittoon kuulumattomia muistutetaan ammattiliittoon liittymisestä.
Kolmivuotinen kampanja lähti liikkeelle tapaninpäivänä televisio–, radio- ja nettimainoksin.
– Tutkimusten mukaan joka kolmas alle 35-vuotias ei ole liittynyt ammattiliittoon vain siitä syystä, ettei hän ole tullut ajatelleeksi sitä tai ei ole saanut tietoa aiheesta, Akavan järjestöjohtaja Risto Kauppinen toteaa.
SAK:n järjestöpäällikkö Eija Harjula kertoo, että kampanjan tavoitteena on pysäyttää liittojen jäsenmäärän väheneminen.
– Kampanja on onnistunut, jos näiden kolmen vuoden aikana saadaan liittojen järjestäytymisaste takaisin kasvu-uralle, Harjula toteaa.
Kampanja ei ohjaa työntekijää suoraan ammattiliittoon, mutta halua herätellä liittoon kuulumattomia niistä eduista, joita liiton jäsenyys tuo tullessaan.
Enemmän yhteistä kuin erottavaa
Eija Harjula kertoo, että tiiviit keskustelut palkansaajajärjestöjen yhteisestä kampanjasta alkoivat vuosi sitten. Kesäkuussa hallinnollisten päätösten jälkeen kilpailutettiin mainostoimistoja, rajattiin kampanjan kohderyhmää sekä päätettiin visuaalisesta ilmeestä.
– Meillä on muiden palkansaajakeskusjärjestöjen kanssa enemmän yhteisiä kuin erottavia tekijöitä. Kampanjan sisällöstä oli helppo sopia, SAK:n Harjula toteaa.
STTK:n järjestöpäällikkö Juska Kivioja luonnehtii kampanjaa asennemuutoskampanjaksi, joka on lajina kuin keskipitkän matkan juoksu: tuloksia ei saada hetkessä.
– Kuten markkinointiviestinnässä muutenkin, tämänkin kampanjan vaikutukset voivat tulla näkyviin vasta myöhemmin.
Kiviojan mukaan kampanjan seuraamiseen on luotu mittarit. Ne mittaavat Mikä fiilis? -kampanjan näkyvyyttä ja sen ympärillä käytyä keskustelua sosiaalisessa mediassa sekä muissa eri medioissa.
Kampanjan toteuttaa mainostoimisto Avalon. Kampanjan mainokset näkyvät televisiossa ja netissä sekä kuuluvat radiossa. Kampanjaan voi osallistua FaceBookissa ja Twitterissä.