– Teollinen toiminta alkaa taas enenevässä määrin kannatella suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa, kommentoi Metalliliiton puheenjohtaja Riku Aalto Uudenkaupungin autotehtaan ilmoitusta yli tuhannen henkilön palkkaamisesta.
Tätä ennen hyviä talousuutisia on saatu muun muassa telakoilta.
– Samalla nämä esimerkit kertovat myös siitä, että työnantajiemme iänikuinen valitus työvoimakustannuksista ja muista yritystoimintaa koskevista vaikeuksista voidaan jättää omaan arvoonsa. Tosiasia on, että suomalaisella osaamisella on edelleen kysyntää maailman kovilla markkinoilla, Aalto sanoo.
Valmet Automotive aloitti keskiviikkona historiansa suurimman rekrytoinnin. Se palkkaa yli tuhat uutta autonrakentajaa ja sata toimihenkilöä Mercedes-Benzin GLC-katumaasturin tuotantoon. Useassa vaiheessa toteutettavilla rekrytoinneilla täytetään aluksi 250 työpaikkaa.
Metalliliiton Aallon mukaan suurrekrytoinnit ovat osoitus siitä, että vaativaa teollista työtä pystytään tekemään Suomessa hyvin kannattavasti.
– Onnittelen Valmet Automotivea hienosta työstä, joka kantaa nyt hedelmää. Yhtiön ilmoitus jopa tuhannen uuden työntekijän palkkaamisesta autotuotantoon on juuri sellainen viesti, jota pitkästä taantumasta vähitellen toipuva Suomi nyt tarvitsee.
Katumaasturin sarjatuotanto alkaa ensi vuoden alkupuolella. Autotehdas nostaa tuotantokapasiteettinsa yli 100 000 auton vuosituotannon ja se siirtyy keskeytyvään kolmivuorotyöhön. Ensi vuoden lopulla autotehtaan henkilöstömäärä on noin 3 000.
Metallin Aalto muistuttaa, että mikään ei ole itsestään selvää eikä tule ilmaiseksi. Niinpä esimerkiksi koulutukseen tehtävät leikkaukset voivat pahimmillaan romuttaa suomalaista kilpailukykyä hänen mukaansa rajustikin.