Seuraavan hallituksen pitää nostaa julkinen liikenne ja väyläverkon parantaminen ja laajentaminen keskiöön ilmastotavoitteiden mukaisten päästövähennysten saavuttamisessa. Pelkkä henkilöautojen voimanlähteen muutos vähäpäästöisempään suuntaan ei riitä, jos autojen määrää ei samalla pystytä merkittävästi pienentämään.
Julkisen liikenteen hankkeet eivät toteudu ilman valtion aloitteellisuutta ja kunnille ja ihmisille luotuja kannustimia. Valtion pitää panostaa myös julkisen liikenteen kehittämishankkeiden tutkimus- ja tuotekehitysrahoitukseen, jotta Suomi pystyy toteuttamaan ratkaisuja itsenäisesti ja omat maantieteelliset näkökohdat huomioiden. Julkisen liikenteen yksityistämishankkeista on luovuttava, jotta voittojen tavoittelu ei jarruta liikenneverkon kehitystä.
Verotuksella voidaan ohjata autoista luopumiseen, mutta liikkumiselle pitää olla käytännöllinen vaihtoehto kaupunkiseuduilla ja niiden tuntumassa. Haja-asutusalueiden yksityisautoilua ei voida vielä rajoittaa, mutta myös sinne on ulotettava entistä kattavampi liikenneverkko. Kaupunkien uusien asuinalueiden ja kauppakeskusten suunnittelussa on huolehdittava niiden saavutettavuudesta julkisella liikenteellä.
Väyläinvestointien suunnittelu pitää aloittaa jo ensi vuonna.
Bussiverkkoa voi aina kehittää. Joustavat kimppakyytipalvelut ovat jo mahdollisia. Kaupunkipyörät tarjoavat kätevän keinon keskusta-autoilun vähentämiseen. Itseohjautuvan tekniikan myötä autojen jakamisesta, vuokraamisesta ja liikkumispalveluiden käyttämisestä tulee kannattavaa ja käytännöllistä, mutta se vaatii ihmisiltä asennemuutosta ja uusia teknisiä ratkaisuja.
Suurten asutuskeskusten sisäinen ja välinen raideliikenne kaipaa investointihankkeita, jotka pyrkivät säännöllisen työmatka-, asiointi- ja matkustusautoilun siirtämiseen raiteille. Esimerkiksi Pori-Rauma-Uusikaupunki-Turku -radan rakentaminen palvelisi Länsi-Suomen teollisuutta ja kaupunkien välistä matkustajaliikennettä.
Väyläinvestointien suunnittelu pitää aloittaa jo ensi vuonna, koska hankkeet ovat mittavia ja niiden toteutus vaatii varoja ja aikaa. Samalla pitää myös huolehtia siitä, että hankkeiden rakennuttajat pidetään kurissa niin laadun, budjetin kuin aikataulujenkin osalta.