KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Rouva Elinkeinoelämän vauhdikkaat ministerivuodet

Anne Berner tuli politiikkaan yhdeksi kaudeksi pätevöitymään elinkeinoelämän tarjoamiin luottamustehtäviin. Sellainen löytyi ruotsalaisesta SEB-pankista.

Anne Berner tuli politiikkaan yhdeksi kaudeksi pätevöitymään elinkeinoelämän tarjoamiin luottamustehtäviin. Sellainen löytyi ruotsalaisesta SEB-pankista. Kuva: Lehtikuva/Raul Mee

Anne Berner tuli politiikkaan käymään eikä olemaan. Liikenneministerinä hän halusi yhtiöittää ja markkinaistaa valtion toimintoja ja luovuttaa Suomen liikennejärjestelmästä siivuja yksityiselle bisnekselle – osin onnistuen.

Elias Krohn
25.3.2019 8.00

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin poliittinen ura on ollut lyhyt mutta vauhdikas. Yritysmaailman vahva vaikuttaja oli Sveitsin kansalainen, mutta haki Suomen kansalaisuutta päästäkseen ehdolle vuoden 2015 eduskuntavaaleihin kokoomuksen listalle. Hän oli tukenut kokoomusta taloudellisesti useissa vaaleissa.

Kun kaksoiskansalaisuus myönnettiin, Berner yllättäen ilmoittikin lähtevänsä keskustan ehdokkaaksi. Juha Sipilä – hänkin yritysmaailmasta tullut miljonääri – nosti ensimmäisen kauden kansanedustajan heti liikenne- ja viestintäministeriksi. Berner on kiistänyt, että ministerinsalkku olisi luvattu hänelle etukäteen. Sipilä on sittemmin tukenut suojattiaan kaikissa tilanteissa.

Liikeideoita Leijonan luola -tv-ohjelmassa arvioinut ja Uusi Lastensairaala -hankkeessa mainetta niittänyt Berner keräsi lähes 10 000 ääntä Uudenmaan vaalipiiristä. Poikkeuksellista oli sekin, että hän ilmoitti heti aikovansa istua eduskunnassa vain yhden vaalikauden.

ILMOITUS
ILMOITUS
Hallituksen ja Bernerin patenttiratkaisu on ollut yhtiön perustaminen.

– Yhdeksi kaudeksi yhden administraation alle. Sitä kautta olet varustettu laajemmalla kokemuksella luottamustehtäviin, joita elinkeinoelämä tarjoaa, Berner sanoi Ylen haastattelussa 11.7.2015 ja totesi tällaisen olevan tyypillistä Yhdysvalloissa.

Edustukselliseen demokratiaan osallistuminen oli siis väline uralla etenemiseen yksityisellä sektorilla. Kun aikomustakaan pyrkiä jatkoon ei ollut, Bernerin ei tarvinnut miettiä toimiensa hyväksyttävyyttä äänestäjien silmissä. Ministerinä Berner on tehnyt voitavansa mullistaakseen suomalaista yhteiskuntaa niin markkinahenkiseksi kuin mahdollista niin nopeasti kuin mahdollista.

Harppaus yksityiseen
junaliikenteeseen

Suurin Bernerin hanke on rautateiden henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle ja VR:n pilkkominen neljäksi eri yhtiöksi. Suunnitteilla on siirtää VR:n junakalusto julkiseen kalustoyhtiöön, josta eri liikennöitsijät, myös ulkomaiset yhtiöt, voivat sitä vuokrata. Liikenne kilpailutetaan jakamalla operaattoreille käyttöoikeussopimuksia eri rataosuuksille.

Valtioneuvoston omistajaohjausyksikön Spring-konsulttiyhtiöltä tilaaman selvityksen mukaan hankkeelle asetetut tavoitteet, kuten tehokkuus, monipuolisemmat palvelut ja junamatkustajien määrän kasvu, eivät tule toteutumaan. Lippujen hinnat laskisivat vain vähän, eikä junamatkojen kysyntä luultavasti kasvaisi, ellei rautatieliikenteen pullonkauloja pureta ja rakenneta lisää ratoja. Hankkeen vaikutus VR:n talouteen ja valtion siltä saamiin osinkoihin olisi vahvasti negatiivinen.

Virastot
yhtiöiksi

Hallituksen ja Bernerin patenttiratkaisu on ollut yhtiön perustaminen. Tammikuussa 2017 Berner esitti koko valtion tieverkon yhtiöittämistä. Perusteena oli tienkäyttömaksujen kerääminen, kun autoverosta luovuttaisiin. Salamyhkäisesti valmisteltu hanke sai hallituskumppaneita myöten tyrmäävän vastaanoton ja sen selvitystyö keskeytettiin.

Tämän vuoden alusta Väyläviraston (entinen Liikennevirasto) tie-, meri- ja rautatieliikenteen liikenteenohjaus- ja hallintapalvelut muutettiin osakeyhtiöksi, joka myy palvelujaan esimerkiksi Väylävirastolle ja muille viranomaisille. Vasemmiston piirissä on epäilty yhtiön olevan ensimmäinen askel palvelujen yksityistämiseen tulevaisuudessa – samaan tapaan kuin on käynyt Carunalle, Destialle ja Digitalle.

Kohti villejä
taksimarkkinoita

Bernerin isoin jo toteutunut hanke on taksitoiminnan säätelyn purkaminen. Hinnat määräytyvät nyt markkinoilla, taksilupien määrää ei rajoiteta eikä kuljettajilla ole enää velvoitetta päivystää ja ottaa kyytejä vastaan tietyn kunnan alueella.

Palaute on ollut kiukkuista maaseudulla, jossa taksien saatavuus on heikentynyt. Muutokset Kela-kyytien järjestämisessä ovat johtaneet moniin ongelmiin ja tyytymättömyyteen.

Suurissa kaupungeissa taksikyytien tarjoajia riittää. Tasalaatuisuus ja -hintaisuus on vaihtunut kirjavuuteen, ja käyttäjän on itse osattava ottaa selvää vaihtoehdoista.

Taksiuudistuksen tultua heinäkuussa voimaan keskimääräiset hinnat laskivat aluksi valtakunnallisesti, mutta kääntyivät syksyllä nousuun ja joulukuussa taksimatkat olivat Tilastokeskuksen mukaan jo 4,4 prosenttia kalliimpia kuin kesäkuussa. Taksiliiton arvion mukaan keskeinen syy kallistumiseen on taksien hintasäätelystä luopuminen.

Posti ei ole
entisensä

Postin yleispalveluvelvoitetta on Bernerin kaudella supistettu. Taajama-alueilla, joissa sanomalehdet jaetaan varhaisjakelussa, riittää postimerkillisten kirjeiden ja korttien jakelu kolmena päivänä viikossa, ja vaatimuksia kulkunopeudesta on höllätty. Käytännössä päiväjakelu supistui taajama-alueilla neljään päivään viikossa ja kirjeiden luvataan menevän perille pääsääntöisesti neljässä päivässä.

Viime syksynä tuli julkisuuteen Bernerin yritys uudistaa postilakia toistamiseen. Hanke olisi mahdollistanut kaiken postinjakelun kilpailuttamisen, kun Posti ei olisi enää saanut pitää jakelutietojaan liikesalaisuutena. Suunnitelma tyssäsi keskustan eduskuntaryhmän vastustukseen.

Kohti
finanssimaailmaa

Aikaansaava bisnesnainen ei jää hetkeksikään lepäämään laakereillaan vielä toimitusministeristössä jatkuvan ministerinpestinsä jälkeen. Ensiksi hän on aloittamassa ruotsalaisen SEB-pankin hallituksen jäsenenä. Sidonnaisuuskysymysten vuoksi pesti sopisi huonosti yhteen ministeriyden kanssa, mikä johti merkilliseen vatvontaan uuden toimen alkamisajankohdasta. Lopulta pestin ilmoitettiin alkavan 1. kesäkuuta, vaikka pankin muu hallitus kokoontuu jo aiemmin.

Bernerin poliittisen uran loppu on yhtä sekava kuin sen alku ja monet hänen hankkeensa ministerinä. Sekavuudesta huolimatta epäselväksi ei ole jäänyt se, millaisia voimia ja millaista ideologiaa Berner on Suomen hallituksessa edustanut.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään