KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Maata pitkin matkustaminen kiinnostaa suomalaisia

Halpalentoyhtiöiden tulo markkinoille heikensi rautatieliikenteen asemaa EU-maissa.

Halpalentoyhtiöiden tulo markkinoille heikensi rautatieliikenteen asemaa EU-maissa. Kuva: All Over Press/Robert Oates

Facebook-ryhmässä jaetaan vinkkejä ja kokemuksia liikkumisesta ilman lentomatkailua.

Elias Krohn
20.7.2019 11.50

Mitä reittiä ja bussiyhtiöitä suosittelisitte Tallinna–Berliini-välillä? Mikä paikka Saksassa Brysselin ja Hampurin välissä olisi kiinnostava?

Muun muassa tällaisia vinkkejä kyseltiin Maata pitkin matkustavat -ryhmässä Facebookissa kesäkuussa. Neljä vuotta sitten perustettu ryhmä alkoi kasvaa nopeasti keväällä 2018 ja kasvu yltyi räjähdysmäiseksi viime syksynä, kun IPCC:n ilmastoraportin myötä levisi huoli myös lentomatkustamisen päästöistä. Kesäkuussa ryhmässä oli yli 13 000 jäsentä.

– Ideana oli yrittää saada lisää ihmisiä matkustamaan maata pitkin ja jakaa neuvoja. Joka maassa on omat niksinsä, kertoo ryhmän lähtökohdista sen perustaja ja yksi nykyisistäkin ylläpitäjistä Santeri Junttila.

ILMOITUS
ILMOITUS
Kansainvälisiä rautatieyhteyksiä ajetaan huonokuntoisilla junilla ja hitailla aikatauluilla.

Ryhmässä on mukana myös matkailun ympäristövaikutusten asiantuntijoita. Ryhmän inspiroimana on järjestetty jo kahdet Maata pitkin -matkamessut, ja elokuussa on tulossa kolmannet.

Junttila on filosofian tohtori, joka työskentelee Helsingin yliopistossa fennougristiikan tutkijana. Hän päätti luopua lentomatkailusta jo lukioikäisenä vuonna 1992 – ja päätös on pitänyt. Silti hän on asunut ja työskennellyt ympäri Eurooppaa: Italiassa, Kroatian Zagrebissa, Tartossa, Riiassa.

Rajojen ylitys yhä ongelma

Europarlamenttivaalien alla Junttila kysyi Maata pitkin matkustavat -ryhmässä mielipiteitä rajat ylittävän junaliikenteen parantamisesta Euroopassa. Ehdotuksien pohjalta tehtiin kysely eurovaaliehdokkaille.

Joka maassa on omat niksinsä, sanoo Santeri Junttila maata pitkin matkustamisesta. Kuvassa Junttila junailee Virossa kohti Tarttoa.

Joka maassa on omat niksinsä, sanoo Santeri Junttila maata pitkin matkustamisesta. Kuvassa Junttila junailee Virossa kohti Tarttoa. Kuva: Eve Liivamägi

Kun lentoliikenne avattiin vapaalle kilpailulle ja halpalentoyhtiöt tulivat markkinoille, rautatieliikenteen asema EU:ssa heikkeni. Kansainväliset lipunvarausjärjestelmät ja muu yhteistyö unohdettiin. Myös kiinteän hinnoittelun poistuminen on hankaloittanut rajat ylittävien matkojen järjestämistä. Ennen minkä tahansa Euroopan maan rautatieasemalta saattoi varata junalipun lähes mille tahansa muulle eurooppalaiselle asemalle, mutta enää tämä ei onnistu, Junttila selvittää.

Valtiot eivät saa tukea rajat ylittävää matkustajaliikennettä.

– Siksi kansainvälisiä rautatieyhteyksiä ajetaan vanhoilla huonokuntoisilla junilla ja hitailla aikatauluilla. On tosin myös alueita, missä valtiot tukevat junaliikennettä yhdessä rajan ylittävältä osalta, kuten Ruotsin ja Tanskan välillä, Junttila kertoo.

Sivusto ehdottaa reittejä

Maata pitkin matkustavat -ryhmässä on kehitelty ajatusta yhtenäisestä eurooppalaisesta lipunvarausjärjestelmästä. Jo nyt hyvää apua matkareittien suunnitteluun tarjoaa helmikuussa perustettu internet-sivusto. Sivustolla on valittavissa 37 maata, joihin se tarjoaa reittivaihtoehdot Suomesta tarkkoine aikatauluineen.

– Nopeimmat reitit varsinkin Länsi-Eurooppaan menevät Tukholman, Kööpenhaminan ja Hampurin kautta. Jos haluaa matkata hyvin pienellä budjetilla, Tallinnan ja Baltian maiden kautta pääsee busseilla, mutta hitaammin, kertoo sivuston perustaja Antti Koskela.

Esimerkiksi Turusta Pariisiin matka kestää yhden vuorokauden ja 21 tuntia, mukaan lukien yöpyminen Hampurissa. Hinnaksi tulee noin 150 euroa ilman majoitusta. Baltian kautta busseilla matka kestää kaksi vuorokautta ja viisi tuntia, ja hintaa kertyy 79 euroa.

Junalla Pohjanlahden ympäri?

Maata pitkin matkustamisen katsotaan pitävän sisällään myös vettä pitkin matkustamisen, vaikka se voi aiheuttaa päästöjä jopa lentoliikennettä enemmän. Junttilan mukaan on hankala arvioida, kuinka suuri osa laivojen päästöistä johtuu matkustamisesta ja kuinka suuri osa lastista.

Maata pitkin matkustavat -ryhmässä on kehitelty ajatusta yhtenäisestä eurooppalaisesta lipunvarausjärjestelmästä. Kuvassa Cádizin rautatieasema Espanjassa.

Maata pitkin matkustavat -ryhmässä on kehitelty ajatusta yhtenäisestä eurooppalaisesta lipunvarausjärjestelmästä. Kuvassa Cádizin rautatieasema Espanjassa. Kuva: All Over Press/Pascal Saez

Jos laivamatkustamista haluaa Suomesta lähtiessä välttää, on kierrettävä Pietarin tai Haaparannan kautta. Junttila toivoo, että junalla pääsisi tulevaisuudessa koko matkan Pohjanlahden ympäri.

– Siellä ei ole kovin paljon rakentamatonta rataosuutta. Aika pienellä investoinnilla saisi yhteyden Helsingistä Tukholmaan junalla.

Moni ympäristöstä ja ilmastosta huolestunutkin kokee ongelmaksi sen, ettei maata pitkin matkustamiseen ole aikaa. Tämä on Santeri Junttilan mukaan yhteiskunnallinen kysymys.

– Pitäisi ryhtyä kehittämään yhteiskuntaa siihen suuntaan, että vapaa-aikaa olisi enemmän, työaikoja lyhennettäisiin ja lomia pidennettäisiin. Siihen suuntaanhan teknologian kehitys meitä joka tapauksessa vie.

Oma lukunsa ovat työn puolesta tehtävät matkat. Liikenne- ja viestintäministeriö ehdotti vast’ikään valtion matkustussäännön muuttamista siten, että ilmastovaikutuksetkin huomioitaisiin matkustustavan valinnassa. Työelämässä matkustamista voidaan myös vähentää video- ja muilla etäyhteyksillä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Tällä hetkellä suurimmat yt-neuvottelut käydään Lapin hyvinvointialueella. Työntekijöiden vähennystarve on 600–700.

Yt-kriisi hyvinvointialueilla: lähes 2000 työpaikkaa uhattuna

Kauppa ei käy, koska kulutusverotus on niin kireää ja kiinalainen krääsä on rynninyt markkinoille.

Hallitus vei omilla toimillaan kuluttajien ostohalut, nyt kaupasta lähtee parissa vuodessa 8000 työpaikkaa

Pääministeri Petteri Orpon on kerrottava kantansa ammattiliitojen kanneoikeuteen, Minja Koskela vaatii.

Minja Koskela vaati pääministeriltä kantaa ammattiliittojen kanneoikeuteen

Oikeusministeri Leena Meren pasmat sekosivat, kun häneltä tiukattiin kyselytunnilla kantaa ammattiliittojen kanneoikeuteen.

En minä kellonaikaa tässä osaa sanoa, milloin minä ehdin tästä keskustella” – Ensin ministeri souti, sitten huopasi ammattiliittojen kanneoikeudesta

Uusimmat

Tällä hetkellä suurimmat yt-neuvottelut käydään Lapin hyvinvointialueella. Työntekijöiden vähennystarve on 600–700.

Yt-kriisi hyvinvointialueilla: lähes 2000 työpaikkaa uhattuna

Kauppa ei käy, koska kulutusverotus on niin kireää ja kiinalainen krääsä on rynninyt markkinoille.

Hallitus vei omilla toimillaan kuluttajien ostohalut, nyt kaupasta lähtee parissa vuodessa 8000 työpaikkaa

Pääministeri Petteri Orpon on kerrottava kantansa ammattiliitojen kanneoikeuteen, Minja Koskela vaatii.

Minja Koskela vaati pääministeriltä kantaa ammattiliittojen kanneoikeuteen

Oikeusministeri Leena Meren pasmat sekosivat, kun häneltä tiukattiin kyselytunnilla kantaa ammattiliittojen kanneoikeuteen.

En minä kellonaikaa tässä osaa sanoa, milloin minä ehdin tästä keskustella” – Ensin ministeri souti, sitten huopasi ammattiliittojen kanneoikeudesta

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Suomessa on työttömyyskriisi, ja syylliset ovat tiedossa – VM:n ennusteet pettäneet pahasti

 
02

2000-luvun ennätyksen paukkuvat: viime viikolla ennätystyöttömyys, nyt velkaantumisennätys

 
03

Kuka on vastuussa jos joku kuolee, kysyy kansanedustaja

 
04

Työttömyysturvan kiristykset näkyvät nyt: virta vie ansiopäivärahalta työmarkkinatuelle

 
05

”Sata uutta työtöntä joka päivä Orpon hallituksen aikana” – Keskustan Kurvinen iski järkyttävät luvut pöytään

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Oikeusministerin mukaan ammattiliittojen ryhmäkanne on tutkittava asia

02.10.2025

Yt-neuvottelujen aalto pyyhkäisi yli Suomen, viikossa yli 3000 työpaikkaa katkolle

02.10.2025

Minja Koskela: Suomen hallituksen on turvattava suomalaisten avustuslaivueen jäsenten paluu kotimaahan

02.10.2025

Suomen työttömyys noussut eniten Euroopassa, ykkössijasta jäätiin elokuussa 0,2 prosenttiyksikköä

02.10.2025

Hyödyttäisi vain lähes 100000 euroa ja enemmän ansaitsevia – Soste vastustaa ylimpien rajaveroasteiden alentamista

02.10.2025

Kuka on vastuussa jos joku kuolee, kysyy kansanedustaja

02.10.2025

Myönnettävä se on: persujen viestintä on ylivoimaista ja nyt se näkyy Ylen gallupissa

02.10.2025

Israel pysäytti Freedom Flotillan, vasemmistomepit vaativat EU:ta puuttumaan laittomaan toimeen

02.10.2025

Sarkkinen: Hyvän elämän edellytykset on turvattava kaikkialla Suomessa

01.10.2025

”Sata uutta työtöntä joka päivä Orpon hallituksen aikana” – Keskustan Kurvinen iski järkyttävät luvut pöytään

01.10.2025

JHL vertaa alipalkkausta muihin omaisuusrikoksiin

01.10.2025

Nuorten pitkäaikaistyöttömyys on kymmenkertaistunut finanssikriisin jälkeen ja edelleen kovassa kasvussa

01.10.2025

Lapsityövoiman hyväksikäyttö lähes puolitettu 2000-luvulla, suurin haaste kaakaon tuotanto

01.10.2025

Veronika Honkasalo: ”Keskitymme siihen, että saisimme hallituksen kaadettua”

01.10.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025

Kenen käsissä on Euroopan huoltovarmuus?

09.09.2025

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään