KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Maata pitkin matkustaminen kiinnostaa suomalaisia

Halpalentoyhtiöiden tulo markkinoille heikensi rautatieliikenteen asemaa EU-maissa.

Halpalentoyhtiöiden tulo markkinoille heikensi rautatieliikenteen asemaa EU-maissa. Kuva: All Over Press/Robert Oates

Facebook-ryhmässä jaetaan vinkkejä ja kokemuksia liikkumisesta ilman lentomatkailua.

Elias Krohn
20.7.2019 11.50

Mitä reittiä ja bussiyhtiöitä suosittelisitte Tallinna–Berliini-välillä? Mikä paikka Saksassa Brysselin ja Hampurin välissä olisi kiinnostava?

Muun muassa tällaisia vinkkejä kyseltiin Maata pitkin matkustavat -ryhmässä Facebookissa kesäkuussa. Neljä vuotta sitten perustettu ryhmä alkoi kasvaa nopeasti keväällä 2018 ja kasvu yltyi räjähdysmäiseksi viime syksynä, kun IPCC:n ilmastoraportin myötä levisi huoli myös lentomatkustamisen päästöistä. Kesäkuussa ryhmässä oli yli 13 000 jäsentä.

– Ideana oli yrittää saada lisää ihmisiä matkustamaan maata pitkin ja jakaa neuvoja. Joka maassa on omat niksinsä, kertoo ryhmän lähtökohdista sen perustaja ja yksi nykyisistäkin ylläpitäjistä Santeri Junttila.

ILMOITUS
ILMOITUS
Kansainvälisiä rautatieyhteyksiä ajetaan huonokuntoisilla junilla ja hitailla aikatauluilla.

Ryhmässä on mukana myös matkailun ympäristövaikutusten asiantuntijoita. Ryhmän inspiroimana on järjestetty jo kahdet Maata pitkin -matkamessut, ja elokuussa on tulossa kolmannet.

Junttila on filosofian tohtori, joka työskentelee Helsingin yliopistossa fennougristiikan tutkijana. Hän päätti luopua lentomatkailusta jo lukioikäisenä vuonna 1992 – ja päätös on pitänyt. Silti hän on asunut ja työskennellyt ympäri Eurooppaa: Italiassa, Kroatian Zagrebissa, Tartossa, Riiassa.

Rajojen ylitys yhä ongelma

Europarlamenttivaalien alla Junttila kysyi Maata pitkin matkustavat -ryhmässä mielipiteitä rajat ylittävän junaliikenteen parantamisesta Euroopassa. Ehdotuksien pohjalta tehtiin kysely eurovaaliehdokkaille.

Joka maassa on omat niksinsä, sanoo Santeri Junttila maata pitkin matkustamisesta. Kuvassa Junttila junailee Virossa kohti Tarttoa.

Joka maassa on omat niksinsä, sanoo Santeri Junttila maata pitkin matkustamisesta. Kuvassa Junttila junailee Virossa kohti Tarttoa. Kuva: Eve Liivamägi

Kun lentoliikenne avattiin vapaalle kilpailulle ja halpalentoyhtiöt tulivat markkinoille, rautatieliikenteen asema EU:ssa heikkeni. Kansainväliset lipunvarausjärjestelmät ja muu yhteistyö unohdettiin. Myös kiinteän hinnoittelun poistuminen on hankaloittanut rajat ylittävien matkojen järjestämistä. Ennen minkä tahansa Euroopan maan rautatieasemalta saattoi varata junalipun lähes mille tahansa muulle eurooppalaiselle asemalle, mutta enää tämä ei onnistu, Junttila selvittää.

Valtiot eivät saa tukea rajat ylittävää matkustajaliikennettä.

– Siksi kansainvälisiä rautatieyhteyksiä ajetaan vanhoilla huonokuntoisilla junilla ja hitailla aikatauluilla. On tosin myös alueita, missä valtiot tukevat junaliikennettä yhdessä rajan ylittävältä osalta, kuten Ruotsin ja Tanskan välillä, Junttila kertoo.

Sivusto ehdottaa reittejä

Maata pitkin matkustavat -ryhmässä on kehitelty ajatusta yhtenäisestä eurooppalaisesta lipunvarausjärjestelmästä. Jo nyt hyvää apua matkareittien suunnitteluun tarjoaa helmikuussa perustettu internet-sivusto. Sivustolla on valittavissa 37 maata, joihin se tarjoaa reittivaihtoehdot Suomesta tarkkoine aikatauluineen.

– Nopeimmat reitit varsinkin Länsi-Eurooppaan menevät Tukholman, Kööpenhaminan ja Hampurin kautta. Jos haluaa matkata hyvin pienellä budjetilla, Tallinnan ja Baltian maiden kautta pääsee busseilla, mutta hitaammin, kertoo sivuston perustaja Antti Koskela.

Esimerkiksi Turusta Pariisiin matka kestää yhden vuorokauden ja 21 tuntia, mukaan lukien yöpyminen Hampurissa. Hinnaksi tulee noin 150 euroa ilman majoitusta. Baltian kautta busseilla matka kestää kaksi vuorokautta ja viisi tuntia, ja hintaa kertyy 79 euroa.

Junalla Pohjanlahden ympäri?

Maata pitkin matkustamisen katsotaan pitävän sisällään myös vettä pitkin matkustamisen, vaikka se voi aiheuttaa päästöjä jopa lentoliikennettä enemmän. Junttilan mukaan on hankala arvioida, kuinka suuri osa laivojen päästöistä johtuu matkustamisesta ja kuinka suuri osa lastista.

Maata pitkin matkustavat -ryhmässä on kehitelty ajatusta yhtenäisestä eurooppalaisesta lipunvarausjärjestelmästä. Kuvassa Cádizin rautatieasema Espanjassa.

Maata pitkin matkustavat -ryhmässä on kehitelty ajatusta yhtenäisestä eurooppalaisesta lipunvarausjärjestelmästä. Kuvassa Cádizin rautatieasema Espanjassa. Kuva: All Over Press/Pascal Saez

Jos laivamatkustamista haluaa Suomesta lähtiessä välttää, on kierrettävä Pietarin tai Haaparannan kautta. Junttila toivoo, että junalla pääsisi tulevaisuudessa koko matkan Pohjanlahden ympäri.

– Siellä ei ole kovin paljon rakentamatonta rataosuutta. Aika pienellä investoinnilla saisi yhteyden Helsingistä Tukholmaan junalla.

Moni ympäristöstä ja ilmastosta huolestunutkin kokee ongelmaksi sen, ettei maata pitkin matkustamiseen ole aikaa. Tämä on Santeri Junttilan mukaan yhteiskunnallinen kysymys.

– Pitäisi ryhtyä kehittämään yhteiskuntaa siihen suuntaan, että vapaa-aikaa olisi enemmän, työaikoja lyhennettäisiin ja lomia pidennettäisiin. Siihen suuntaanhan teknologian kehitys meitä joka tapauksessa vie.

Oma lukunsa ovat työn puolesta tehtävät matkat. Liikenne- ja viestintäministeriö ehdotti vast’ikään valtion matkustussäännön muuttamista siten, että ilmastovaikutuksetkin huomioitaisiin matkustustavan valinnassa. Työelämässä matkustamista voidaan myös vähentää video- ja muilla etäyhteyksillä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Konkurssiennätys kruunaa hallituksen painajaismaisen syksyn.

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

Riikka Purra pahoitteli kohua, ei siihen johtaneita kuvia.

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

Uusimmat

Eduskuntatalo hiljeni yli kuukaudeksi, mutta pääministeri Petteri Orpo ei pääse pakoon perussuomalaisten rasistisia tempauksia.

Eduskunta hyväksyi syksyn päätteeksi velkajarrun ja potkulain rasismikohun varjossa – ”Orposta tulee mieleen surullisen hahmon ritari”

VM:n EU- ja kansainvälisten asioiden sihteeristön päällikkö Marketta Henriksson.

Ensi kauden sopeutustarve jopa 12 miljardia, arvioi VM

Konkurssiennätys kruunaa hallituksen painajaismaisen syksyn.

Vielä yksi ennätys tähän vuoteen työttömyyden ja velkaantumisen lisäksi: konkursseja enemmän kuin kertaakaan sitten vuoden 1997

Riikka Purra pahoitteli kohua, ei siihen johtaneita kuvia.

Tuttu kuvio: perussuomalaiset ajaa kaksilla rattailla rasismikohussaan – Purra ei myöntänyt rasististen kuvien olevan rasistisia

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

 
02

Linnan juhlien katsominen teki pahaa

 
03

Useita hallituksen köyhyyttä lisääviä esityksiä loppusuoralla eduskunnassa

 
04

Yhdysvallat on koko ajan tiennyt Israelin sotarikoksista

 
05

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Perussuomalaiset antoi ”vakavan huomautuksen” kahdelle kansanedustajalle – Eerola ja Gardew pyysivät anteeksi, Purra ei

18.12.2025

Lisää julmia talouslukuja hallitukselle: velkasuhteen piti vakautua, nyt 90 prosentin raja ylittyy jo ensi vuonna

18.12.2025

Vasemmistonaisten Pro Feminismi -palkinto Suomen Palestiina -verkostolle

18.12.2025

Else-Mai Kirvesniemi on STTK:n uusi puheenjohtaja

18.12.2025

Kokoomuksen ”häpeän päivästä” on tänään tasan kuusi vuotta, yhteistyö persujen kanssa alkoi Al-Holin äideistä

18.12.2025

Europarlamentti puoltaa EU:n laajuista aborttioikeutta, suomalaisista vain persujen Tynkkynen äänesti vastaan

17.12.2025

Suhtaudutaanko perussuomalaisten rasistiseen tempaukseen nyt vakavasti, kun siitä uhkaa tulla taloudellisia menetyksiä?

17.12.2025

Moraalitonta ja turvallisuuspoliittinen riski, vasemmistoliitosta kommentoidaan asekauppoja Israelin kanssa

17.12.2025

Perussuomalaiset paketoi suomalaisen rasismin muotoon, joka toimii kaikkialla

17.12.2025

Työttömyysturvan suojaosa poistui, työttömien työtulot ja työnteko vähenivät

17.12.2025

Veronkiristyksiä ja julkisia investointeja, SOSTE ehdottaa velkasuhteen taittamiseksi

17.12.2025

”Järkyttävää, hirveää, julmaa” – eduskunnassa käynnissä viimeinen erä sosiaaliturvan leikkauksista

16.12.2025

Naisvihan ja äärioikeiston nousu on pysäytettävä, vaatii Vasemmistonaiset

16.12.2025

Nyt se on tutkittu: Stalinin vainoissa tapettiin ainakin 4700 suomalaista, mikä on vähemmän kuin on yleensä ajateltu

16.12.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Eurooppa on digitaalisesti riippuvainen

24.11.2025

Velkajarru sementoi kurjistamisen tien

15.10.2025

On aika keskustella siitä, mitä tapahtuu Palestiinan valtion tunnustamisen jälkeen

26.09.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään