KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Maata pitkin matkustaminen kiinnostaa suomalaisia

Halpalentoyhtiöiden tulo markkinoille heikensi rautatieliikenteen asemaa EU-maissa.

Halpalentoyhtiöiden tulo markkinoille heikensi rautatieliikenteen asemaa EU-maissa. Kuva: All Over Press/Robert Oates

Facebook-ryhmässä jaetaan vinkkejä ja kokemuksia liikkumisesta ilman lentomatkailua.

Elias Krohn
20.7.2019 11.50

Mitä reittiä ja bussiyhtiöitä suosittelisitte Tallinna–Berliini-välillä? Mikä paikka Saksassa Brysselin ja Hampurin välissä olisi kiinnostava?

Muun muassa tällaisia vinkkejä kyseltiin Maata pitkin matkustavat -ryhmässä Facebookissa kesäkuussa. Neljä vuotta sitten perustettu ryhmä alkoi kasvaa nopeasti keväällä 2018 ja kasvu yltyi räjähdysmäiseksi viime syksynä, kun IPCC:n ilmastoraportin myötä levisi huoli myös lentomatkustamisen päästöistä. Kesäkuussa ryhmässä oli yli 13 000 jäsentä.

– Ideana oli yrittää saada lisää ihmisiä matkustamaan maata pitkin ja jakaa neuvoja. Joka maassa on omat niksinsä, kertoo ryhmän lähtökohdista sen perustaja ja yksi nykyisistäkin ylläpitäjistä Santeri Junttila.

ILMOITUS
ILMOITUS
Kansainvälisiä rautatieyhteyksiä ajetaan huonokuntoisilla junilla ja hitailla aikatauluilla.

Ryhmässä on mukana myös matkailun ympäristövaikutusten asiantuntijoita. Ryhmän inspiroimana on järjestetty jo kahdet Maata pitkin -matkamessut, ja elokuussa on tulossa kolmannet.

Junttila on filosofian tohtori, joka työskentelee Helsingin yliopistossa fennougristiikan tutkijana. Hän päätti luopua lentomatkailusta jo lukioikäisenä vuonna 1992 – ja päätös on pitänyt. Silti hän on asunut ja työskennellyt ympäri Eurooppaa: Italiassa, Kroatian Zagrebissa, Tartossa, Riiassa.

Rajojen ylitys yhä ongelma

Europarlamenttivaalien alla Junttila kysyi Maata pitkin matkustavat -ryhmässä mielipiteitä rajat ylittävän junaliikenteen parantamisesta Euroopassa. Ehdotuksien pohjalta tehtiin kysely eurovaaliehdokkaille.

Joka maassa on omat niksinsä, sanoo Santeri Junttila maata pitkin matkustamisesta. Kuvassa Junttila junailee Virossa kohti Tarttoa.

Joka maassa on omat niksinsä, sanoo Santeri Junttila maata pitkin matkustamisesta. Kuvassa Junttila junailee Virossa kohti Tarttoa. Kuva: Eve Liivamägi

Kun lentoliikenne avattiin vapaalle kilpailulle ja halpalentoyhtiöt tulivat markkinoille, rautatieliikenteen asema EU:ssa heikkeni. Kansainväliset lipunvarausjärjestelmät ja muu yhteistyö unohdettiin. Myös kiinteän hinnoittelun poistuminen on hankaloittanut rajat ylittävien matkojen järjestämistä. Ennen minkä tahansa Euroopan maan rautatieasemalta saattoi varata junalipun lähes mille tahansa muulle eurooppalaiselle asemalle, mutta enää tämä ei onnistu, Junttila selvittää.

Valtiot eivät saa tukea rajat ylittävää matkustajaliikennettä.

– Siksi kansainvälisiä rautatieyhteyksiä ajetaan vanhoilla huonokuntoisilla junilla ja hitailla aikatauluilla. On tosin myös alueita, missä valtiot tukevat junaliikennettä yhdessä rajan ylittävältä osalta, kuten Ruotsin ja Tanskan välillä, Junttila kertoo.

Sivusto ehdottaa reittejä

Maata pitkin matkustavat -ryhmässä on kehitelty ajatusta yhtenäisestä eurooppalaisesta lipunvarausjärjestelmästä. Jo nyt hyvää apua matkareittien suunnitteluun tarjoaa helmikuussa perustettu internet-sivusto. Sivustolla on valittavissa 37 maata, joihin se tarjoaa reittivaihtoehdot Suomesta tarkkoine aikatauluineen.

– Nopeimmat reitit varsinkin Länsi-Eurooppaan menevät Tukholman, Kööpenhaminan ja Hampurin kautta. Jos haluaa matkata hyvin pienellä budjetilla, Tallinnan ja Baltian maiden kautta pääsee busseilla, mutta hitaammin, kertoo sivuston perustaja Antti Koskela.

Esimerkiksi Turusta Pariisiin matka kestää yhden vuorokauden ja 21 tuntia, mukaan lukien yöpyminen Hampurissa. Hinnaksi tulee noin 150 euroa ilman majoitusta. Baltian kautta busseilla matka kestää kaksi vuorokautta ja viisi tuntia, ja hintaa kertyy 79 euroa.

Junalla Pohjanlahden ympäri?

Maata pitkin matkustamisen katsotaan pitävän sisällään myös vettä pitkin matkustamisen, vaikka se voi aiheuttaa päästöjä jopa lentoliikennettä enemmän. Junttilan mukaan on hankala arvioida, kuinka suuri osa laivojen päästöistä johtuu matkustamisesta ja kuinka suuri osa lastista.

Maata pitkin matkustavat -ryhmässä on kehitelty ajatusta yhtenäisestä eurooppalaisesta lipunvarausjärjestelmästä. Kuvassa Cádizin rautatieasema Espanjassa.

Maata pitkin matkustavat -ryhmässä on kehitelty ajatusta yhtenäisestä eurooppalaisesta lipunvarausjärjestelmästä. Kuvassa Cádizin rautatieasema Espanjassa. Kuva: All Over Press/Pascal Saez

Jos laivamatkustamista haluaa Suomesta lähtiessä välttää, on kierrettävä Pietarin tai Haaparannan kautta. Junttila toivoo, että junalla pääsisi tulevaisuudessa koko matkan Pohjanlahden ympäri.

– Siellä ei ole kovin paljon rakentamatonta rataosuutta. Aika pienellä investoinnilla saisi yhteyden Helsingistä Tukholmaan junalla.

Moni ympäristöstä ja ilmastosta huolestunutkin kokee ongelmaksi sen, ettei maata pitkin matkustamiseen ole aikaa. Tämä on Santeri Junttilan mukaan yhteiskunnallinen kysymys.

– Pitäisi ryhtyä kehittämään yhteiskuntaa siihen suuntaan, että vapaa-aikaa olisi enemmän, työaikoja lyhennettäisiin ja lomia pidennettäisiin. Siihen suuntaanhan teknologian kehitys meitä joka tapauksessa vie.

Oma lukunsa ovat työn puolesta tehtävät matkat. Liikenne- ja viestintäministeriö ehdotti vast’ikään valtion matkustussäännön muuttamista siten, että ilmastovaikutuksetkin huomioitaisiin matkustustavan valinnassa. Työelämässä matkustamista voidaan myös vähentää video- ja muilla etäyhteyksillä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Palestiinan lippu liehuu Palestiinan edustustolla Helsingissä.

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

Onko kyse siitä, että hyväksymällä pieni kusetus saadaan pidettyä palkkatasoa tarpeeksi alhaalla, Toni Malmström pohtii.

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Uusimmat

Kiskoilta löytyy ruumis Anu Ojalan uudessa jännärissä.

Anu Ojalan Tarkka-ampuja tarjoaa kiihkeää toimintaa ja ohutta sanomaa

Palestiinan lippu liehuu Palestiinan edustustolla Helsingissä.

Vasemmistoliitossa ollaan huolissaan Palestiinan tunnustamisen suhteen: Näyttää siltä, että pääministeri on perussuomalaistan ja kristillisdemokraattien panttivankina

Onko kyse siitä, että hyväksymällä pieni kusetus saadaan pidettyä palkkatasoa tarpeeksi alhaalla, Toni Malmström pohtii.

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Näin kerrostalotyömaalla vedätetään – ”Ihan sama mikä hallitus on vallassa, harmaan talouden toimet eivät etene”

 
02

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
05

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

21.07.2025

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

21.07.2025

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

20.07.2025

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään