KU
  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Uusin lehti
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset

    Voit ilmoittaa KU:n verkossa myös kokouksista, tapahtumista, avoimista työpaikoista yms. Pääset selaamaan ilmoituksia viereisestä selaa ilmoituksia-linkistä.

    Lisää tietoja ilmoittamisesta verkossa ja aikakauslehdessä saat mediatiedoista.

    Perinteisiä tervehdyksiä voit jättää myös verkossa ilmoituspalvelussamme.

    • Selaa ilmoituksia
    • Mediatiedot
    • Ilmoituspalvelu
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Laskutus
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset
KU

Kotimaa

Merja Kyllönen: Uusien ratojen kehittämishankkeita ei polkaista tyhjästä

- Ratahankkeista päätettäessä on otettava huomioon muun muassa, miten hanke palvelee ilmastokriisiin vastaamista ja edistää alueellista saavutettavuutta, sanoo kansanedustaja Merja Kyllönen.

- Ratahankkeista päätettäessä on otettava huomioon muun muassa, miten hanke palvelee ilmastokriisiin vastaamista ja edistää alueellista saavutettavuutta, sanoo kansanedustaja Merja Kyllönen. Kuva: Jarno Mela

Entinen liikenneministeri ja meppi, nykyinen kansanedustaja Merja Kyllönen perää malttia ratakeskusteluun.

Sirpa Puhakka
25.7.2019 13.58

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd.) linjaukset ratahankkeiden edistämisestä ovat hämmentäneet. Hallitusneuvottelujen aikaan syntyi mielikuva kolmen suuren ratahankkeen reippaasta edistämisestä.

Kiireisimmät näkivät jo junien liikennöivän. Marin toppuutteli, ettei mikään Suomi-radan hankkeista valmistu neljän vuoden aikana. Kyse on rahasta, ei tahdosta (HS 20.7.)

Hankkeissa on kyse niin sanotusta Tampereen tunnin junasta, Turun suuntaan kulkevasta länsiradasta sekä Kouvolan tai Lahden kautta Kotkaan kulkevasta idän radasta.

ILMOITUS
ILMOITUS
Kyllönen arvioi ratahankkeiden kokonaisuuden olevan Rinteen hallituksessa aikaisempaa terveemmällä pohjalla.

Aivan kuten Marinkin, liikenneministerinä Kataisen hallituksessa toiminut kansanedustaja Merja Kyllönen (vas.) peräänkuuluttaa malttia raidekeskusteluun.

– Tarvitaan uskoa omiin kykyihin ja mahdollisuuksiin. Eikä aleta itkeä, että ministeri ei ollutkaan joulupukki, sanoo Kyllönen.

– Kenenkään ei pidä sortua hötkyilyyn.

Tavoitteena 12 vuoden aikahyppy

Entisenä liikenneministerinä Kyllönen samastuu Marinin tuskaan. Ratahankkeet herättävät suuria odotuksia ja intohimoja, mutta isot hankkeet eivät käynnisty sormia napsauttamalla. Ei vaikka olisi rahaakin.

– Pitkäjänteinen suunnittelu on kaiken aa ja oo. Uusia kehittämishankkeita ei polkaista tyhjästä, hän painottaa.

Kyllönen kertoo puolitosissaan olevansa kateellinen Ruotsille, jossa on päästy 12-vuotissuunnitteluun rataliikenteessä. Sitä Kyllönen kaipaa Suomeenkin. Hallitusneuvottelujen hengen hän luonnehtii olleen pitkäjänteisessä sitoutumisessa.

– Pitkäjänteisyydestä luovuttaisiin, jos rahaa vain roiskaistaisiin yhteen kohteeseen. Silloin hallitus toimisi vanhalla kaavalla, ja luovuttaisiin myös pitkäjänteisestä päätöksenteosta.

Hän uskoo, että tulossa voisi paljon enemmän myös ulkopuolista rahoitusta, jos uskalletaan ottaa aikahyppy 12 vuotta eteenpäin.

Eduskuntapuolueet ratahankkeiden valmisteluun

Kyllönen painottaa parlamentaarisen valmistelun merkitystä. Hän odottaa Marinin käynnistävän yhteistyön eduskuntapuolueiden kanssa syksyllä. Yhteistyökuviossa sovitaan pitkäjänteisestä ratahankkeiden edistämisestä viime kädessä eduskunnassa.

Ratahankkeista päätettäessä on otettava huomioon muun muassa miten hanke palvelee ilmastokriisiin vastaamista ja edistää alueellista saavutettavuutta.

– Saavutettavuus kaikkiin maakuntiin on turvattava. On myös arvioitava, millä välineellä se tehdään parhaiten.

Itse tarkoitus ei ole rakentaa junayhteyksiä, lentokenttiä tai muuta liikenneinfraa. Kaikkia liikennemuotoja pitää hyödyntää kustannustehokkaasti.

Kyllönen arvioi ratahankkeiden kokonaisuuden olevan Rinteen hallituksessa aikaisempaa terveemmällä pohjalla. Ratahankkeiden toteutumista varten on suunniteltu perustettavaksi hankeyhtiöitä.

Hallituksen tahtotila on, ettei näistä yhtiöistä tule rahoitusautomaattia siten, että jokin ulkopuolinen tulee kuorimaan kermat joillakin rataosuuksilla.

EU-rahoituksen hakuun lisää tietotaitoa

Suomella on Kyllösen mukaan hyvät mahdollisuudet saada EU:n rahoitusta ratahankkeisiin.

– Nimenomaan ratahankkeisiin on Suomella parhaat mahdollisuudet saada EU-rahaa ilmastosyistä, mutta myös alueiden saavutettavuuden näkökulmasta.

– Tärkeää onkin, että edistetään suunnittelua. Täytyy olla hankesuunnitelma, jotta rahaa voidaan hakea, Kyllönen painottaa.

Suomessa on hyvällä tasolla tekninen osaaminen, laskenta ja insinööritaito. Kyllönen kaipaa humanisteja mukaan hankkeisiin.

– Meillä ei ole suomalaista liikennetarinaa, jolla voitaisiin myydä liikennehankkeita. Euroopassa tarvitaan aina tarina, hän naurahtaa.

Mikä tarina sitten voisi olla?

– Olisi kerrottava, mitä uutta yhteys tarjoaa. Se voi olla työmatkaliikkumista tai kauko- ja erämatkailua tai jotain muuta.

Kyllösen mukaan suomalaiset eivät osaa ottaa kaikkea irti EU-rahoituksesta. Hän kokoaisi osaamista yhteen esimerkiksi työ- ja elinkeinoministeriöstä ja valtiovarainministeriöstä.

ILMOITUS
ILMOITUS

Lue myös

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela.

Vasemmistoliiton Minja Koskela käy läpi politiikan kevätkautta KU:n kesähaastattelussa: “Kyllä siinä käytiin koko tunneskaala läpi”

Uusimmat

Meriveden happamoituminen heikentää koralleja, mutta se vaikuttaa myös meitä lähempänä olevaan merten elämään.

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

Viljelijät kitkevät rikkaruohoja vehnäpellolta Ghanassa, Accran lähistöllä.

Vehnän luonnonvaraiset lajikkeet voisivat kohentaa globaalin etelän ruokaturvaa

Miina Mäki.

Itämeren suojelu on kilpajuoksua ilmastonmuutosta vastaan – myös entinen kuormitus näkyy yhä

Denise Rudberg avaa uuden sarjansa vahvasti.

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

ILMOITUS
ILMOITUS

tilaa uutiskirje

Viikon luetuimmat

01

Katainen teki 700 miljardin ja 15 vuoden mokan

 
02

Happamia, sanovat tutkijat merivesistä – nyt ollaan jo vaaravyöhykkeellä

 
03

KU listasi Suomen vaikuttavimmat vasemmistolaiset – Katso 10 nimeä

 
04

Rukoilen: Älä äänestä demareita

 
05

Denise Rudbergin uuden trilogian avaus on kuin jatkoa yhteiskunnallisille komisario Beck -dekkareille

 

tilaa lehti

ILMOITUS
ILMOITUS

Lisää uusimpia

Kaisu Tuokon Valhe ei ole dekkari, vaan suhdepuuroa

19.07.2025

El Salvadorin sisällissodassa rehotti lapsikauppa – Sadat ulkomaille adoptoidut etsivät nyt perheitään

15.07.2025

Peru pakkosteriloi tuhansia naisia vielä 2000-luvun alussa – nyt he vaativat oikeutta

14.07.2025

Köyhyys hautaa lapsitoiveet Latinalaisessa Amerikassa – Latinot haluavat lapsia, mutta heillä ei ole siihen varaa

13.07.2025

Taavi Soininvaaran uusin trilleri Musta legenda on kuin lukisi maailmanpolitiikasta reaaliajassa

13.07.2025

Pyhä hete, henkimaailma ja kaunaa kaunan päälle – Kati Roudan Kuollut karkuteillä on vuoden erikoisin dekkari

12.07.2025

Mathenge on Kenian villi lupiini ja jättipalsami – Nyt pakolaisleirin tytöt ovat valjastaneet haitallisen vieraslajin hyötykäyttöön

09.07.2025

Javier Milein sota Argentiinan mediaa vastaan: ”Emme vihaa toimittajia tarpeeksi”

08.07.2025

Laivayhteys Helsingistä Tallinnaan täyttää 60 vuotta – järisytti naapurisuhteita

07.07.2025

Huumekauppaa ja väkivaltaa Vesijärven satamassa – Timo Sandberg jatkaa Lahti-sarjaansa varmoin ottein

06.07.2025

Chilen etelän haava – Mapuche-kansan maakiista hakee ratkaisuaan

06.07.2025

Elina Backmanin Saana Havas -dekkarit kaipaisivat voimakasta uusiutumista

05.07.2025

Latinalainen Amerikka kiristää otettaan kansalaisjärjestöistä

05.07.2025

Puolan rakentama teräsaita torjuu idän uhkaa Valko-Venäjän vastaisella rajalla mutta kiusaa myös paikallisia

03.07.2025
ILMOITUS
ILMOITUS

Kaupallinen yhteistyö

Huomisen Euroopassa voisimme maksaa digieurolla

10.07.2025

Onko nuorille tarjolla muutakin kuin sodanajan sijoituspaikka?

16.06.2025

Miltä antifasistinen ulkopolitiikka näyttää?

19.05.2025
ILMOITUS
ILMOITUS
KU logo


  • Yhteystiedot
  • Tilaajapalvelu
  • Mediatiedot
  • Palaute
  • Blogit
  • Ilmoituspalvelu

Sivuston käyttöä seurataan mm. evästein kävijäseurannan, markkinoinnin ja mainonnan toteuttamiseksi. Tietosuojaselosteessa kerrotaan sivuston käytännöistä ja yhteistyökumppaneista.

Tietosuoja
Yksityisyysasetukset
Tilausehdot

  • Ajassa
  • Taustat
  • Dialogi
  • Etusivu
  • Digilehti
    • Etusivu
    • Näköislehdet ja arkisto
    • Tilaa digilehti
  • Arkisto
  • Tilaajapalvelu
  • Ilmoitukset
    • Ilmoituksia
    • Mediatiedot
  • Yhteystiedot
    • Yhteystiedot
    • Palaute
No Result
Näytä kaikki hakutulokset

Tervetuloa takaisin!

Kirjaudu sisään tilillesi:

Käyttäjätunnus on sähköpostiosoitteesi. Palauta salasanasi klikkaamalla tästä.

Ongelmatilanteissa ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Vastaamme mahdollisimman pian.

Salasana unohtunut?

Salasanan palauttaminen

Syötä käyttäjänimesi tai sähköpostiosoitteesi salasanan palauttamista varten.

Kirjaudu sisään