Hallitus päätti viime syksyn budjettiriihessä, että Suomessa otetaan käyttöön kaivosvero vuonna 2023.
”Otetaan vuonna 2023 käyttöön kaivosvero kaivostoiminnan sähköveron korotuksen sijaan. Kaivosveron verotuotosta 60 prosenttia ohjataan kaivosten sijaintikunnille. Kaivosveron uudistamisen rinnalla uudistetaan kaivoslakia sovitun aikataulun mukaisesti”, linjaus kuului.
Veron tuotoksi arvioitiin lähtötilanteessa 25 miljoonaa euroa.
Päätös on tehty ja asian pitäisi olla valmistelussa, mutta tiistaina 1.2. valtiovarainministeriö tiedotti, että ”Valtiovarainministeri Annika Saarikon asettama työryhmä lähtee selvittämään mahdollisuutta ottaa Suomessa käyttöön kaivosvero.”
Ympäristöjärjestöissä työryhmän asettaminen ja sen kokoonpano tulkitaan keskustan yritykseksi jarruttaa sille epämieluisan lain säätämistä.
Tosiaan, keskusta näyttää selvittävän epämieluisia lakiuudistuksia aina seuraaviin vaaleihin saakka. Jo syyskuun budjettiriihessä sovittiin kaivosveromallista ja jatkovalmistelusta, miksi työryhmä nimitetään vasta nyt? Myös työryhmän lähtökohta on melko huolestuttava. pic.twitter.com/tAHiKPQz6E
— Anna Pulkka (@PulkkaAnna) February 2, 2022
Keskusta näyttää selvittävän epämieluisia lakiuudistuksia aina seuraaviin vaaleihin saakka, kummeksui Luonnonsuojeluliiton kaivoskoordinaattori Anna Pulkka.
VM:n tiedotteen mukaan työryhmä laatii arvion eri verovaihtoehtojen soveltuvuudesta, toteuttamiskelpoisuudesta ja pääasiallisista vaikutuksista. Tavoitteena on, että työryhmän arvioiden pohjalta on mahdollista tehdä päätös kaivosveron toteuttamismallista hallituksen esityksen valmistelua varten.
Työryhmässä on edustus eri ministeriöistä, mutta myös kaivosteollisuuden etujärjestöstä Kaivosteollisuus ry:stä. Ympäristöjärjestöt eivät ole kelvanneet työryhmään, mutta ei myöskään Finnwatch, joka on julkaissut raportin kaivosyhtiöiden verosuunnittelun aiheuttamista veromenetyksistä Suomelle.
Kaiken lisäksi kaivosveromalleista julkaistiin selvitys jo viime vuoden toukokuussa osana valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoimintaa. Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen, Suomen ympäristökeskuksen ja KPMG:n tutkimuksen tavoitteena oli löytää veroinstrumentti, joka takaisi yhteiskunnalle kohtuullisen tuoton uusiutumattomien luonnonvarojen hyödyntämisestä. Tutkimuksen mukaan tehokkain tapa toteuttaa erillinen kaivosvero olisi verottaa kaivostoiminnan voittoja.
Finnwatchin veroasiantuntija Saara Hietanen totesi tuolloin, että kun asia nyt on selvitetty, siinä pitäisi edetä ripeästi.
Kaivoslain uusiminen viipyy
Myös hallituksen lupaama kaivoslain uudistus on viivästynyt ja Luonnonsuojeluliiton mukaan kääntynyt työ- ja elinkeinoministeriön käsissä eri näköiseksi, kuin mitä hallitusohjelmassa sovittiin.
Ministeriö esittää, että malminetsinnän jatkolupaan tarvitaan lupa-alueen maanomistajien suostumus, mutta sitä kysyttäisiin vasta 10 vuoden malminetsinnän jälkeen ja vähintään 50 prosentin alueen maanomistajien hyväksyntä riittäisi. Uudistamisen taustalla olleessa korkeimman hallinto-oikeuden entisen presidentin Pekka Vihervuoren selvityksessä esitettiin luvan jatkamisen ehdoksi kahden kolmasosan maanomistajien enemmistöä viiden vuoden etsinnän jälkeen.