Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä muistuttaa siitä, että Kymenlaakso ja Kanta-Häme ovat ainoat maakunnat, joissa ei ole omaa yliopistoa tai yliopisto-opetusta koordinoivaa yliopistokeskusta. Ryhmä otti asiaan kantaa kesäkokouksessaan Kotkassa keskiviikkona.
– Moni nuori jäisi mielellään kotiseudulleen, mutta yliopiston puuttuessa he lähtevät muualle opiskelemaan, eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Pia Lohikoski sanoi.
– Tämä on ongelma korkeakoulutuksen valtakunnallisen saavutettavuuden ja opiskelijoiden tasa-arvon kannalta
”Paikallisen korkeakoulutuksen lisääminen tukisi vientiyrityksiä”.
Iäkästä väkeä
Lohikoski totesi väestön olevan Kymenlaaksossa myös keskimäärin iäkkäämpää kuin koko maassa.
– Kymenlaakso tarvitseekin lisää korkeakoulutusta, joka vaikuttaisi suotuisasti alueen ikärakenteeseen, huoltosuhteeseen ja elinvoimaan, hän arvioi.
Hamina-Kotkan satama Kymenlaaksossa on Suomen suurin yleissatama, mikä tekee Kymenlaaksosta yhden Suomen vientiteollisuuden avainpaikoista. Kymenlaakson kauppakamarin tekemän selvityksen mukaan paikallisilta yrityksiltä kuitenkin puuttuu osaavaa työvoimaa.
– Paikallisen korkeakoulutuksen lisääminen tukisi vientiyrityksiä ja parantaisi alueen elinvoimaa. Myös merenkulun opetuksen AMK-tason säilyminen Kymenlaaksossa on merenkulkualalle ja satamille elintärkeää, Lohikoski totesi.
Koulutus periytyy
Lohikoski painotti sitä, että korkeakoulutuksen saavutettavuus ei koske vain nuoria, vaan on olennainen asia myös elinikäisen oppimisen kannalta. Opiskelun pitää olla helposti yhdistettävissä hyvin erilaisiin elämäntilanteisiin.
– Mahdollisimman läheltä kotiseutua löytyvä mahdollisuus opiskella korkeakoulussa on olennaista esimerkiksi pienten lasten vanhemmille ja muille läheisten hoivasta vastuussa oleville. Lähellä sijaitseva korkeakoulu helpottaa myös työn ja opiskelun yhdistämistä, hän sanoi.
Vasemmistoliitto muistutti siitä, että korkeakoulutus periytyy Suomessa vahvasti, ja erityisesti korkeasti koulutettujen vanhempien lapset ovat muita useammin valmiita muuttamaan haluamansa koulutuksen perässä pidempien matkojen päähän.
– Kotiseutua lähellä olevat korkeakoulut ovat siis yksi tekijä koulutuksellisen tasa-arvon edistämisessä.