Samalla kun teemme työtä luontokadon pysäyttämiseksi EU-tasolla, on välttämätöntä huolehtia siitä, että päätökset ovat oikeudenmukaisia, toimivallan jakoa kunnioittavia sekä Suomen ja suomalaisten edun mukaisia, pääministeri Sanna Marin (sd.) vastasi opposition välikysymykseen ennallistamisasetuksesta keskiviikkona.
– Lisäksi EU-sääntelyn on aina huomioitava perusoikeudet, kuten omaisuuden suoja. Näin on myös ennallistamisasetuksen osalta.
Hallituspuolueiden pitkän väännön jälkeen vastaukseen tuli keskustaa tyydyttävä lause, jonka mukaan ”mikäli neuvotteluissa ei saavuteta hyväksyttävää kokonaisratkaisua, Suomella on perusteet äänestää lopputulosta vastaan”.
– Lopullisen kantansa ehdotuksen sisältöön ja äänestyspäätöksensä Suomi muodostaa neuvotteluiden loppuvaiheessa Suomen kokonaisetua arvioiden. Tämän päätöksen aika ei kuitenkaan ole nyt. Ensin on katsottava, millaisen ratkaisun tämä ja tuleva hallitus onnistuvat neuvottelemaan, Marin sanoi.
Vastauksen mukaan valtioneuvosto pitää välttämättömänä, että Suomelle syntyviä kustannuksia pyritään alentamaan merkittävästi.
– Tämä on keskeinen neuvottelutavoite. Välttämätöntä on myös lisätä jäsenmaiden liikkumavaraa, sillä näin toimia voidaan toteuttaa kustannustehokkaimmalla tavalla.
Yksi jäsenmaa ei voi estää
Marinin mukaan neuvotteluprosessi on vasta alussa ja Suomen aktiivinen vaikuttamistyö ehdotuksen hyväksyttävyyden parantamiseksi jatkuu.
– Kun ehdotuksesta päätetään määräenemmistöllä, yksittäinen jäsenmaa ei voi estää ehdotuksen käsittelyä. On kansallisen etumme mukaista toimia prosessissa rakentavasti, jotta voimme parhaiten vaikuttaa ehdotuksen sisältöön Suomen neuvottelutavoitteiden mukaisesti.
Opposition välikysymys kohdistuu myös hallituksen EU-vaikuttamiseen.
– Suomen hallituksen kannanmuodostus venyi kesän yli ja kesti jopa 12 viikkoa, syytti välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Sanni Grahn-Laasonen (kok.).
– Asetuksesta tuli huolestuttavia tietoja jo kevättalvella. Komissio antoi esityksensä kesäkuussa, hallituksen linjauksia jouduttiin odottamaan lokakuulle. Tänä aikana päätöksentekojuna Brysselissä on edennyt kovaa vauhtia.
Grahn-Laasosen mukaan hallitus laiminlöi tehtävänsä toimittaa ennallistamisasetusta koskeva valtioneuvoston U-kirje eduskunnalle asiallisessa aikataulussa.
– Hallitus antoi kirjeen eduskunnalle niin myöhään, että Suomi ei ehtinyt jättää komissiolle toissijaisuushuomautusta, jonka mukaan asia kuuluisi enemmän Suomen kansalliseen toimivaltaan.
Mahdollisuus vaikuttamiseen avautui kesäkuussa
Pääministeri Marin muistutti, ettei eduskunta ole toissijaisuushuomautuksen osalta sidottu valtioneuvoston näkemyksiin.
– Toimivaltainen ministeriö ja valtioneuvoston kanslian EU-asioiden osasto tukevat aina tarvittaessa eduskuntaa, mikäli eduskunnassa halutaan aloittaa toissijaisuushuomautuksen valmistelu. Ennallistamisasetuksen osalta toissijaisuushuomautuksen valmistelun aloittamista ei kuitenkaan ole eduskunnassa esitetty, Marin sanoi.
Hän kertoi, että ennallistamista koskeva toissijaisuusasia avattiin ja rekisteröitiin eduskunnassa 29.6. Se merkittiin saapuneeksi samana päivänä suuren valiokunnan kokouksessa toissijaisuusasioiden listan käsittelyn yhteydessä ja lähetettiin työjärjestyksen mukaisesti ympäristövaliokunnan käsiteltäväksi. Ympäristövaliokunta merkitsi asian saapuneeksi syyskuun ensimmäisessä kokouksessaan käsitellessään toissijaisuusasioiden listaa.
– Ympäristövaliokunta tai kukaan suuren valiokunnan jäsenistä ei annetussa määräajassa tai sen jälkeen esittänyt, että ehdotuksen toissijaisuusperiaatteen mukaisuutta ryhdyttäisiin tutkimaan.
Uutista on täydennetty kello 14.37.