Ammattiliitot JHL ja AKT vaativat ostovoiman turvaamista palkankorotuksilla talven aikana käytävissä työehtosopimusneuvotteluissa.
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL käy kuluvan talven ja kevään aikana neuvotteluja vuoden 2023 palkankorotuksista yhteensä noin viidelläkymmenellä työ- ja virkaehtosopimusalalla.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT aloittaa sopimusneuvottelut tänään keskiviikkona. AKT neuvottelee kaikkiaan 12 työehtosopimuksesta, jotka ovat päättymässä 31.1.2023.
JHL vaatii, että ensi vuodelle sovittavien palkankorotusten tulee turvata ostovoima. Tänä vuonna tapahtunut ostovoiman heikkeneminen on pysäytettävä.
AKT:n selkeä tavoite neuvotteluissa on ansiotason nostaminen.
Elinkustannusten voimakas nousu tänä vuonna on kurittanut palkansaajien ostovoimaa rajulla kädellä.
– Energia- ja ruokavetoinen inflaatio kurittaa JHL:n alojen työntekijöitä pahemmin, koska pieni- ja keskituloisilla suhteellisesti suurempi osa kulutuksesta kohdistuu välttämättömyyshyödykkeisiin. Näistä syistä JHL:läisillä aloilla pitää saada ostovoiman kehitys plusmerkkiseksi, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine linjaa.
Hänen mukaansa palkankorotuksilla tuetaan myös kotimaista kysyntää.
– Se on tärkeää koko kansantalouden kannalta nykyisessä epävarmassa taloustilanteessa. Yksityinen kulutus oli kutistunut vuodentakaisesta tämän vuoden kolmannella neljänneksellä.
AKT muistuttaa kuljettajapulasta
AKT:n työehtosopimustavoitteita on myös työelämän laatukysymyksissä. Näistä keskeisempiä ovat esimerkiksi työ- ja lepoajat, sosiaalimääräykset sekä erilaisten haittojen ja olosuhteiden mukanaan tuomat erityispiirteet.
– Korkea inflaatio tuo paineita tuntuviin palkankorotuksiin, kun tavallisilla työntekijöillä palkkapussin ostovoima kevenee. Neuvotteluissa on toisaalta huomioitava korkealla pysytellyt työttömyys sekä pula ammattitaitoisista kuljettajista. Kuljettajapula on syytä ottaa myös työnantajapuolella vakavasti, sanoo AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko.